Merkevare og reklame

Kjennskap – kunnskap – konvertering. Gammel og slitt sjargong kanskje, men like fullt grunnleggende forutsetninger for å lykkes også i en digital verden der disruptive er den nye valutaen. Mekanismene og drivkreftene bak disse begrepene er de samme, virkemidlene endrer seg i et stadig raskere tempo.

Ta kontakt
Amund Brandsrud
Salg - Knowit Experience, Oslo
Bli kontaktet

Vil du at vi skal ringe til deg?

Takk! Vi tar kontakt så snart som mulig.

Ta kontakt
Anders Fossøy
Salg - Knowit Experience, Bergen
Bli kontaktet

Vil du at jeg skal ringe deg?

Takk! Jeg tar kontakt så snart som mulig.

Den tydelige merkevaren

Før man starter det langvarige arbeidet med å gjøre målgruppen til lojale ambassadører, er det er det ubetinget fordel om merkevaren uttrykker de riktige tingene. Det er både et strategisk spørsmål og en operativ designutfordring. Merkets strategiske posisjonering sier noe om hva man står for og hvilken verdi det tilfører de ulike målgruppene virksomheten retter seg mot; Hvordan dette relaterer til andre aktører i markedet og samtidig speiler produktene, historien og holdningene i virksomheten. Deretter følger den grafiske fortolkningen av dette teoretiske grunnlaget, som er minst like viktig. De færreste av oss har merkestrategier på nattbordet, og da er den visuelle identiteten ofte det første inntrykket vi danner oss om en merkevare.

Den knallsterke ideen

Kjernen i all reklame har vært uforandret siden fenomenet så dagens lys som kommersielt fagfelt på midten av forrige århundre: Det er den gode ideen, den kreative innpakningen, konseptet som kurtiserer mottaker og kaster glans over budskapet – i sterk konkurranse med utallige andre. Utover det er det meste forandret, enten vi snakker om medievaner og kanalvalg, innsikt om målgruppen eller krav til treffsikkerhet.

Den engasjerende fortellingen

Noen ganger er reklamens form og virkemidler begrensende på budskapet man ønsker å formidle. Historiefortelling om produkt og merkevare eller utgreiing av komplekse årsakssammenhenger krever et annet format med et tilpasset stemmeleie. Slik blir det innholdsmarkedsføring av.

Den forførende filmen

Det heter seg at filmmediet for lengst er demokratisert. Det betyr at teknologien som brukes til opptak og redigering av film har blitt langt rimeligere og enklere å betjene. Paradoksalt nok har publikums forventning til levende bilder økt dramatisk. Det skal stadig mer formfullendt håndverk til før vi lar oss imponere. Hva gjør man når DV-kamera og grunnkurs i videoredigering ikke lenger er nok?

Til toppen