Årets innovasjon for TV 2-løsning
Publisert 10 jun 2016
TV 2s nyutviklede Program Monitor er tildelt Den Norske Dataforenings BI-pris for beste innovasjon i 2015. Løsningen er utviklet av Knowit og ID Management.
Program Monitor gjør det mulig for TV 2 å ta langt raskere beslutninger om programmer og kanaler, basert på hvordan de oppfattes av seerne. På torsdag ble løsningen, utviklet av ID Management og Knowit, tildelt den årlige innovasjonsprisen av Den Norske Dataforening.
I sin begrunnelse legger juryen vekt på hvordan løsningen integrerer informasjon fra sosiale medier og analyseres sammen med data fra interne kilder og automatiske mediemålinger, i tillegg til hvordan resultatet presenteres visuelt for sluttbrukeren.
Løsningen gir TV 2 langt større muligheter til å forutse hvordan et program kommer til å lykkes, og høyere treffsikkerhet rundt forventede seertall.
– TV 2 har mer enn én million følgere av sine programmer i sosiale medier, og analyser av kommentarer og delinger er en av de viktigste komponentene i løsningen. Dette er et godt eksempel på hvordan man kan hente ut store verdier i tolkning og analyse av "Big Data". Vi har utviklet dette som en skytjeneste, og har allerede planer om hvordan vi kan hjelpe flere kunder som ser verdien av liknende tjenester, sier Ingvar Larsson, leder av Knowit Decision i Oslo.
Les mer om løsningen på Erik Meyers blogginnlegg på knowitlabs.no
BI-prisen deles ut hvert år av Den norske dataforenings ekspertgruppe for Business Intellegence. Utmerkelsen går til den mest innovative løsningen, og som samtidig er utviklet og forvaltet etter beste praksis for BI- og datalagringsløsninger. Prisen ble delt ut for første gang i 2009.