Oh, Snap!

Publisert 09 mar 2018

Hvilke muligheter finnes hos Snapchat for å markedsføre, skape tilstedeværelse og verdi?

Tirsdag 6. mars holdt Snapchat frokostseminar i Knowits lokaler i Nøstegaten. Solen skinte og foredragsholder var ingen ringere enn sjefen for Snapchat Norge, Steffen Rabben.

Seminaret het Oh Snap! og er en del av vår seminarrekke denne våren. Salen var fylt opp til randen av digitale markedsførere, ledere, innholdsutviklere og teknologer, så det er tydelig at temaet vekker enorm interesse.

Steffen startet med å spørre om de som ikke har Snapchat kunne rekke opp en hånd. Av de mer enn 100 oppmøtte var det ikke en eneste person som rekte opp hånden.

Snapchat-bruken i Norge er skyhøy
Vi er nemlig i verdenstoppen. Over 2 millioner nordmenn bruker Snapchat daglig, og hele ni av ti ungdommer i alderen 13-24 år. Det er også verdt å merke seg at 7 av 10 kvinner i aldersgruppen 40-60 år kan nås via denne plattformen.

På verdensbasis ble det tatt tusen millioner Snaps i 2017. Ifølge Rabben har det både erstattet måten vi tar bilder på, og måten vi sender meldinger på.

– Det ble faktisk tatt flere Snaps enn bilder med smarttelefon, forteller han.

Og de som er på Snapchat daglig, er «på hele tida», ifølge Rabben. Det er vanskelig å la være å åpne en Snap som kommer fra en venn.

Stort potensial for markedsførere
Potensialet blir ikke utnyttet til det fulle, skal vi tro Rabben.

– Snapchat er fortsatt en ganske ny plattform, men rekkevidden er enorm. 60 prosent av brukerne skaper innhold hver eneste dag, og det kan man utnytte som markedsfører.

Snapchat er plattformen hvor man kan vise mer av virkeligheten, være litt leken og ta seg selv mindre høytidelig. De andre sosiale plattformene kan fort bli litt mer flotte og polerte.

– Et godt eksempel er Tine som tok en aktiv del i nordmenns 17. mai-feiring i fjor. I stedet for å pushe ut innhold, lot de Snapchattere ta i bruk morsomme, nasjonalromantiske og tidsinnstilte filtre som de kunne inkludere i egne Snaps. Resultatene ble at 1,9 millioner tok det i bruk, filtrene ble vist mer enn 12,5 millioner ganger og snittiden brukt i filteret ble 13 sekunder. Det er lenge!

Lettere å treffe riktig publikum
Markedsførere kan ta i bruk linser, Snap Ads, Snap Code og filter for nå ut til folket. Geofilter har for øvrig nylig fått en etterlengtet forbedring, nemlig en bedre og mer presis måte å plotte inn nøyaktig lokasjon på. Nå kan du enkelt sette opp et digitalt gjerde rundt bedriften din og glede deg over at alle som befinner seg innenfor gjerdet får opp filteret.

Det er også lettere å nå folk som har besøkt nettbutikken din med retargeting, samt at det er mulig å målrette så lokalt som 1 kilometer i radius og opptil 80 kilometer med geo-targeting.

– Snapchat ruller stadig ut nye annonseløsninger, og det er enkelt å ta i bruk Snapchat som annonsekanal via vår Snap Ad Manager.

For å få tilgang til annonseproduktene kan bedrifter ta kontakt med byråer, eller direkte kontakt med Snapchat. Og det er kanskje ikke så dumt, for som Steffen Rabben sier;

– Nordmenn elsker Snapchat!

Har du spørsmål vedrørende Snapchat for din bedrift? Ta kontakt med fredrik.elgaaen@knowit.no for et uforpliktende møte!

Lurer du på om vi kan hjelpe deg?
Mona Hvattum
Head of Consulting and Sales, Knowit Experience Oslo
Bli kontaktet
Bli kontaktet

Lurer du på om vi kan hjelpe deg?
Idun Storm
Head of Consulting and Sales, Knowit Experience Bergen
Bli kontaktet
Bli kontaktet

Til toppen