Bakgrunn

I slutten av 2015 besluttet Jula å satse på e-handel nok en gang. Den forrige e-handelssatsingen ble satt på pause i 2011, da man heller valgte å fokusere på å utvide butikknettverket i Polen og Norden. Det utbygde butikknettet med tilhørende logistikk, en kundeklubb på 2 millioner medlemmer og et moderne sentrallager i Skara er nå viktige deler i nysatsingen på e-handel. Målet er å ta en del av de 60 milliardene, som er detaljhandelens andel av e-handelen.

Utfordring

I den forrige e-handelssatsingen var utfordringen å gå fra postordre til e-handel. Nå var utfordringen å sy sammen helheten og kundeopplevelsen for å få kundene til å handle hos Jula, uansett kanal, samt å optimalisere logistikkløsningen for e-handel. Kunder som besøker e-handelen, skal ønske å handle hos Jula, og da kreves en enkel og brukervennlig prosess som bevarer kundens fokus.

Løsning

Julas nye e-handel er lett oversiktlig og oppfordrer den besøkende til å navigere blant produktene. Kjøpsflyten er tydelig uten distraherende innslag – kunden kan enkelt beholde fokus. I forbindelse med lanseringen startet Jula også kostnadsfri varehusutlevering for e-handelen, innledningsvis i fire varehus i Sverige.

En tydelig kjøpsflyt uten distraherende innslag.

Teknologi

Julas e-handelssatsing bygger videre på eksisterende plattform i Episerver Commerce, og løsningen driftes i Episervers skyløsning DXC, som bygger på Microsoft Azure. E-handelen er integrert med en rekke systemer der forretningssystemet M3, PIM-systemet inRiver og betalingsløsningen Adyen er sentrale.

Resultat

E-handelen er nå tilgjengelig i Sverige, Norge og Polen. Premieredagen var 3000 nysgjerrige besøkende inne på websiden, og antall gjennomførte kjøp var mer enn forventet.

– Vi er svært fornøyde med Knowit Experience og betrakter dem som en av våre strategiske digitale partnere. Sammen vil vi nå kontinuerlig videreutvikle e-handelen og se over de strategiske valgene som må gjøres, sier Henrik Ljungdahl, CIO hos Jula.

Ta kontakt
Anders Fossøy
Salg - Knowit Experience, Bergen
Bli kontaktet
Bli kontaktet

Vil du at jeg skal ringe deg?

Takk! Jeg tar kontakt så snart som mulig.

Ta kontakt
Amund Brandsrud
Salg - Knowit Experience, Oslo
Bli kontaktet
Bli kontaktet

Vil du at vi skal ringe til deg?

Takk! Vi tar kontakt så snart som mulig.

Til toppen