Bakgrunn

I slutten av 2015 besluttet Jula å satse på e-handel nok en gang. Den forrige e-handelssatsingen ble satt på pause i 2011, da man heller valgte å fokusere på å utvide butikknettverket i Polen og Norden. Det utbygde butikknettet med tilhørende logistikk, en kundeklubb på 2 millioner medlemmer og et moderne sentrallager i Skara er nå viktige deler i nysatsingen på e-handel. Målet er å ta en del av de 60 milliardene, som er detaljhandelens andel av e-handelen.

Utfordring

I den forrige e-handelssatsingen var utfordringen å gå fra postordre til e-handel. Nå var utfordringen å sy sammen helheten og kundeopplevelsen for å få kundene til å handle hos Jula, uansett kanal, samt å optimalisere logistikkløsningen for e-handel. Kunder som besøker e-handelen, skal ønske å handle hos Jula, og da kreves en enkel og brukervennlig prosess som bevarer kundens fokus.

Løsning

Julas nye e-handel er lett oversiktlig og oppfordrer den besøkende til å navigere blant produktene. Kjøpsflyten er tydelig uten distraherende innslag – kunden kan enkelt beholde fokus. I forbindelse med lanseringen startet Jula også kostnadsfri varehusutlevering for e-handelen, innledningsvis i fire varehus i Sverige.

En tydelig kjøpsflyt uten distraherende innslag.

Teknologi

Julas e-handelssatsing bygger videre på eksisterende plattform i Episerver Commerce, og løsningen driftes i Episervers skyløsning DXC, som bygger på Microsoft Azure. E-handelen er integrert med en rekke systemer der forretningssystemet M3, PIM-systemet inRiver og betalingsløsningen Adyen er sentrale.

Resultat

E-handelen er nå tilgjengelig i Sverige, Norge og Polen. Premieredagen var 3000 nysgjerrige besøkende inne på websiden, og antall gjennomførte kjøp var mer enn forventet.

– Vi er svært fornøyde med Knowit Experience og betrakter dem som en av våre strategiske digitale partnere. Sammen vil vi nå kontinuerlig videreutvikle e-handelen og se over de strategiske valgene som må gjøres, sier Henrik Ljungdahl, CIO hos Jula.

Lurer du på om vi kan hjelpe deg?
Mona Hvattum
Head of Consulting and Sales, Knowit Experience Oslo
Bli kontaktet
Bli kontaktet

Lurer du på om vi kan hjelpe deg?
Idun Storm
Head of Consulting and Sales, Knowit Experience Bergen
Bli kontaktet
Bli kontaktet

Til toppen