Bakgrunn

Målet var å skape en enhetlig e-handel for Toyota Material Handlings direktesalg av nye og brukte trucker og tjenester for å tilby en salgskanal til kunder, men også å «krysselge» mellom trucker, tjenester og leieløsninger. Toyota ville også øke muligheten til å arbeide med redaksjonelt innhold for å støtte salget av brukte trucker og skape e-handelsfunksjoner som «sammenligner trucker», lagerovervåking, automatisk salgsstyring samt anbefalinger og funksjonalitet for kampanjer.

Løsningen som er bygd på EPiServers plattform, inneholder også et produktinformasjonssystem fra inRiver og søke- og relevansmotor fra Apptus.

Toyota søkte en langsiktig leverandør, og det var viktig for dem at prosjektet ble gjennomført ifølge TPS-modellen, noe som innebærer:
• Høy kvalitet
• Merverdi for pengene
• Levering til rett tid
• Holdbarhet
• Sikkerhet

Følgende aspekter ble spesielt høyt vurdert:
• forslag til løsningsarkitektur
• kundereferanser innen e-handel for den foreslåtte arkitekturen
• vårt langsiktige engasjement som leverandør og rådgiver innen e-handel
• foreslått prosjektprismodell
• vår utviklingsmetodikk
• erfaring fra beste praksis for e-handel
• leveringsevne (tid)

Oppdraget

Prosjektets mål var også å levere en helt fungerende e-handelsløsning for brukte trucker med integrasjoner til forretningssystemet M3, PIM-system samt sentralt system for brukte trucker. Det var en stor utfordring å harmonisere og designe for 16 forskjellige språk og lokale forutsetninger.

Noen av kravene var:
• Funksjoner for direktesalg av brukt truck integrert med M3 for bestilling og informasjon til kunde
• Skape smart søk og fasettert navigering for brukersentrert produkt- og kategoripresentasjon
• Vise brukte trucker med tilhørende teknisk spesifikasjon
• Kommunisere forskjellige finansieringsløsninger og vilkår under kjøpet
• Overvåkingsfunksjon for trucker som ikke finnes på lager akkurat nå
• Forhåndsdefinert servicekontrakt som enkelt legges til en bestilling
• God redaksjonell støtte for å beskrive vårt tilbud om brukte trucker
• Lansering trinnvis i Europa, et første trinn til 16 utvalgte land

Vi startet oppdraget med en forstudie der vi gjennomførte en granskning på det utviklede konseptet, og laget design for en rekke utvalgte komponenter. Innen rammen av forstudien gjennomførte vi også en gjennomlysning av nødvendige integrasjoner, utarbeidet forslag til arkitektur, rammeverk og gjennomføringsprosess.

Deretter overtok selve gjennomføringsprosjektet der vi arbeidet intenst i 3-ukesetapper. Noen tidlige aktiviteter i prosjektet var å sikre datakvaliteten når det gjaldt informasjonen om de brukte gaffeltruckene, og det ble igangsatt visse opprydningstiltak som virksomheten ble engasjert i. En av utfordringene har vært å få til et kraftig produktsøk med håndtering av multifilter.

Under implementeringsfasen utviklet vi den tekniske løsningen, og konseptets grafiske prototype ble realisert med grensesnitt.

Resultat

Hovedformålet med løsningen er økt salg samt harmonisering av salget av brukte trucker med nettsalget av nye gaffeltrucker. Kundene skal få en helhetsopplevelse uansett om de er interessert i en ny eller brukt truck. Toyota har fått mye positiv respons fra sine besøkende og har nå en moderne plattform som gir en trygghet til å ta neste skritt i digitaliseringsreisen.

Salgsvolumene på nett har økt jevnt og trutt siden lanseringen, og Toyota tar nå neste skritt for ytterligere å finjustere funksjonaliteten for å møte kundene på nett.

Selskapet Toyota Material Handling Europe

Toyota Material Handling Europe er den europeiske regionale organisasjonen i Toyota Material Handling Group som er en del av Toyota Industries Corporation – verdens ledende leverandør innen materialhåndtering. Toyota Material Handling hjelper foretak avi alle størrelser, i over 30 europeiske land, med et komplett sortiment av Toyotas motvektstrucker, BTs lagertrucker, lagerutstyr/tjenester samt løsninger og innovasjoner med merverdi. Over 95 % av truckene produseres ved våre europeiske fabrikker i Mjölby, Ancenis (Frankrike) og Bologna (Italia) – alle ifølge TPS’ (Toyota Production System) kvalitetsstandarder. Les mer på www.toyota-forklifts.eu.

Lurer du på om vi kan hjelpe deg?
Stig Olav Rognstad
Kundeansvarlig, Knowit Experience Oslo

Lurer du på om vi kan hjelpe deg?
Idun Storm
Head of Sales, Knowit Experience Bergen
Bli kontaktet
Bli kontaktet

Til toppen