Det er ofte vellykket å bruke spill eller spillifisering (gamification) for å få publikum engasjert i bedriftsrettet innhold, men også for ren informasjon eller opplæring. Et godt konsept omfatter både smart bruk av teknologien og prosesser som driver brukerne til å ville oppnå mål, f.eks. konkurranse, prestasjoner, status, altruisme eller samarbeid i nettsamfunn. Sammen med en god brukeropplevelse kan det være et verktøy for å markedsføre et firma eller oppnå effektivt salg av et produkt – eller skape en god læringsprosess på en skole eller et universitet. Man trenger kunnskap om brukeratferd, konseptutvikling, design og teknisk kompetanse for å utvikle et vellykket konsept som kan oppfylle både deres og sluttbrukernes mål.

I Knowit-konsernet finnes det flere konseptutviklere og tekniske spillutviklere med bakgrunn fra spillindustrien, og selvsagt har vi konsulenter med kvalifikasjoner innen utdanningsvitenskap. Nøkkelen til et vellykket spillifiseringskonsept er å fokusere på å definere tydelige forretningsmål. Spill og spillifisering er et kraftig verktøy. Vi har utviklet flere fremgangsrike spillkonsepter og opplæringsleveranser til kundene våre, basert på f.eks. sosiale medier, mobilplattform eller nettplattform.

Til toppen