Skjermbildeeksempel på Forbrukerrådets nye websider vist på en mobiltelefon

Utfordringen

Forbrukerrådet ønsket å oppdaterte nettsidene og gjøre innholdet mer tilgjengelig. Målet var at forbrukerne skulle få en bedre oversikt over hvilke rettigheter de har ved kjøp av varer og tjenester. Det skulle komme tydelig frem hva Forbrukerrådet jobber med av forbrukerpolitiske saker, og hva de til enhver tid har satt søkelyset sitt på.

Etter lansering har vi merket en nedgang i antall henvendelser på telefon og e-post, og selv om det er tidlig å konkludere ser det ut til at forbrukerne nå lettere finner informasjonen de er ute etter. Det er også blitt enklere for våre saksbehandlere å henvise til relevant informasjon på forbrukerradet.no

Målfrid Hansen, nettansvarlig i Forbrukerrådet.

Løsningen

Gjennom å se på de ulike brukerreisene man har både før, under og etter kjøp identifiserte vi hva som var gode råd i forkant av en kjøpssituasjon, og også hva man kan kreve etter et kjøp. Det førte videre til at vi laget en stegvis tilnærming til hvordan man skal gå frem for å klage til selger, Forbrukerrådet eller riktig klagenemd.

Løsningen har en enkel struktur, og designet skal hjelpe brukeren gjennom løsningen. Ønsket var at forbrukeren enkelt skulle finne svaret på sine rettigheter og klagemuligheter selv, samtidig som det skal kunne være enkelt å kontakte Forbrukerrådet ved behov.

Lurer du på om vi kan hjelpe deg?

Til toppen