Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) og Kommunesektorens interesseorganisasjon (KS) har nylig lansert en kampanje for å rekruttere unge til planutdanning. Gjennom korte animerte videosnutter i sosiale medier blir man presentert for noen ganske alternative plangrep i Trondheim, Bergen, Oslo, den norske fjellheimen og på Preikestolen.

Nettsiden www.planutdanning.no, andre filmer og innhold skal videre bygge kunnskap om hva planutdanning faktisk innebærer.  Målet er å bidra til at flere søker ulike planfag innen fristen for samordna opptak for høyre utdanning den 15. april. 

Worst plan scenario

I Knowit er det det teamet, Petter Andersen og Anders Asheim, som har vært kreativt ansvarlig for utvikling av kampanjen. Knowit har utviklet alt innhold, nettsider og står også bak distribusjon og optimalisering i media.

– Dette har vært et veldig spennende og lærerikt prosjekt. Vi håper virkelig kampanjen kan bidra til å rekruttere flere gode planleggere. Nettopp fordi disse skal ta avgjørelser som vi 

alle skal leve med i veldig lang tid. På 60-tallet ble det blant annet planlagt å utvikle Karl Johan til en 72 meter bred hovedtrafikkåre mellom øst og vest. Oslo skulle bli Europas mest moderne by preget av moderne prinsipp både praktisk og estetisk. Slik ble det heldigvis ikke. Da er det kanskje en bedre plan å søke planutdanning, avslutter teamet retorisk.

Samarbeidet kom i stand gjennom en rammeavtale Knowit har med Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS).

Lurer du på om vi kan hjelpe deg?
Mona Hvattum
Head of Consulting and Sales, Knowit Experience Oslo
Bli kontaktet
Bli kontaktet

Til toppen