Slik vil reaksjoner i sosiale medier styre fremtidens TV

Publisert 18 okt 2017 Program Monitor ble tildelt Den Norske Dataforenings BI-pris for beste innovasjon i 2015

Avansert dataanalyse av publikumsreaksjoner i sosiale medier ble en oppskrift på suksess da TV 2 ville måle seeing på nye måter.

"Reality" og prediktiv tekstanalyse er ord man vanligvis ikke finner i samme setning. Men det kan utmerket godt være i ferd med å endre seg: Knowits kreative bruk av avansert dataanalyse har gjort suksess for TV2.

- TV-mediet er i rask endring. Tidligere satt vi foran TV når det var sending. I dag har seerne kontrollen, sier Ingvar Larsson, administrerende direktør i Knowit Decision i Oslo.

- I dag er det flere kanaler enn noensinne, og konkurransen fra alternative distribusjonsformer vokser hver dag. Samtidig endres inntektsmodellene. Hvis du vil lage TV som engasjerer seerne er vanskelig, men det er helt nødvendig hvis folk skal være villige til å betale for å se.

Seerne bestemmer

Kort sagt: Det er viktig å vite hva seerne vil ha. Den tradisjonelle måten i TV-bransjen i flere tiår har vært å måle seertall, vanligvis ved at noen tusen representative husholdninger utstyres med en boks som kobles til TV-en, og tar opp hvem som ser, og på hvilket program.

De innsamlede dataene blir behandlet statistisk, slik at det fra målgruppen kan trekkes konklusjoner om resten av landet. Siden har dette blitt supplert med tradisjonelle kvalitative markedsundersøkelser, som i ettertid gir informasjon som kan brukes til å forbedre programmene, men informasjonen kommer for sent for prosjekter som allerede er i gang.

- Problemet er at det tar tid å få informasjon på den måten. Den er ikke nøyaktig nok. Denne fremgangsmåten sier heller ikke noe om hva seerne faktisk tenker, hvilke følelser programmet vekker, og den sier veldig lite konkret i forhold til innholdet. Det er en gammeldags og ineffektiv metode, og vi var overbevist om at det var mulig å lage noe mye bedre nå, sier Ingvar Larsson.

Les mer i artikkelen: "Derfor vil så mange jobbe med å skape intelligent business"

Big data og smart analyse i praksis

Resultatet var Program Monitor, en løsning som Knowit utviklet sammen med ID-Management. Program Monitor er en skybasert tjeneste som får sin informasjon fra sosiale medier, og gjennom tekstanalyse sorteres kommentarer i valgfrie kategorier, som beskriver seernes opplevelse, for eksempel "positiv", "sint" eller "overrasket".

Informasjonen blir deretter integrert og analysert sammen med data fra interne kilder og automatisk mediemåling. TV2 brukte Program Monitor under siste sesong av den norske realityserien "Farmen". I forbindelse med sendingene ble det registrert og analysert rundt 20 000 kommentarer på alt fra Facebook, Twitter og blogger, til anmeldelser og artikler i aviser.

Program Monitor ble tildelt Den Norske Dataforenings BI-pris for beste innovasjon i 2015

- Det er verdifullt å fange buzz raskere, men vi bestemte oss for å ta det et skritt videre, sier Ingvar Larsson.

Ved hjelp av prediktiv analyse, ble det mulig å flytte fra overvåking til predikering. Komplekse algoritmer tolker dataene, som så blir presentert visuelt. Redaktøren eller programutviklere kan analysere seernes meninger på et helt program eller utvalgte deler av et program, og trekke konklusjoner om hva som engasjerer. Verktøyet gir TV2 mulighet til å handle mye raskere når både taktiske og strategiske beslutninger om programmer baseres på hvordan de blir oppfattet av publikum.

- Program Monitor er et godt eksempel på hvordan big data kan brukes til konkret øke og skape nye muligheter. Fra et forretningsmessig perspektiv, er det dumt å lage underholdning som ikke treffer. Programvareutvikling har alltid betydd store avgjørelser basert på "magefølelse" og gode ideer, og det vil vi kanskje aldri helt komme bort fra. Men vi kan øke mengden av faktabaserte beslutninger dramatisk. Det reduserer den økonomiske risikoen for mediaprodusenten, og bidrar til å skape bedre TV, sier Ingvar Larsson.

Program Monitor ble tildelt Den Norske Dataforenings BI-pris for beste innovasjon i 2015, og Knowit og ID Management arbeider for tiden med å utvikle verktøyet videre.

Vil du også arbeide med fremtidens teknologier som hjelper bedrifter til å bli mer intelligente?

Når det gjelder Knowit innenfor Intelligent Business, har vi jobben.

Se alle ledige jobber her!

Til toppen