Eierskap hos toppledelsen til hvordan digitaliseringen kan kutte kostnader og øke inntektene er avgjørende. Dette eierskapet oppstår gjennom dyp forståelse for samarbeid på tvers av interne siloer og sannsynligvis også med andre selskaper som deler de samme plattformene og teknologiene.
Ofte måles IT-direktøren, som tradisjonelt er den som har ansvar for de digitale prosessene, på effektivisering, automatisering og lavere kostnader, mens markedsdirektøren måles på vekst og økte inntekter. At IT er internt fokusert, mens marked er eksternt fokusert kan være suboptimalt og til og med kilde til konflikt.
Alle bedrifter står foran eller midt oppi betydelige strategiske veivalg. Da er det viktig å identifisere forbedringsområder som er store nok til å gi fart og momentum, men samtidig i en størrelse som gjør at de kan gjennomføres.
Definér endringene dere står overfor; hvem kan være en trussel og hvordan kan dere utfordre andre aktører. Enhver bedrift kan derfor spørre seg om man har satt sammen et optimalt styre, ledergruppe eller IT-ledelse for å lede virksomheten gjennom en digitaliseringsprosess.
Knowit har definert tre ulike strategiske fokus; forbedre, vokse eller forandre. De tre ulike fokusene er avgjørende for hvordan dere skal organisere dere, måle resultater og ikke minst arbeide effektivt. Basert på veivalget dere gjør, vil dere møte ulike kritiske suksessfaktorer.