Hvor vanskelig vil det bli for Amazon å lykkes på samme måte i Norden som de har gjort i USA? Når skjer det, hvor skjer det først og er utfordringen ulik i Sverige og Norge? 

La oss først se på sannsynligheten for at det vil skje. Breakit.se meldte i oktober 2017 at Amazon var på vei inn i Sverige. Domenet var endelig overført til Amazon Europe, etter flere års forhandlinger mot det svenske reklamebyrået Amazon AB. Prislappen lå antakeligvis et sted mellom 1-5 millioner svenske kroner og er ikke offentlig kjent. (Det er litt mindre enn de 47 millionene Daniel Arthursson fikk for icloud.com, men fremdeles godt betalt.) Amazon har kjøpt tomteområder i Eskilstuna, Vesterås og Katrineholm, noe som klart signaliserer en form for logistikksentrum i det svenske markedet.

Svenskene i førersetet
Med sterke signaler om at Amazon er på vei inn i Sverige, kan vi anta at det svenske e-handelsmarkedet blir påvirket. Om man tenker negativt er dette «skitdåligt» konstaterte Pricerunners Vd Nicklas Storåkre. «Then we are all dead. Alle e-handlere blir slaver under Amazon og det finnes ingen plass for oss” sa han videre. I oktober i fjor kunne vi også lese at “IKEA and Amazon are reportedly close to an historic deal in Sweden”. E-handel utgjør i dag kun fem prosent av IKEAs omsetning, og det ligger store muligheter for dem i å selge varer via Amazon Marketplace. Jesper Brodin (CEO) uttalte at denne typen partnerskap kombinert med ny teknologi (AR) er IKEA 2.0 og «the next step» for IKEA. Mye tyder derfor på at Amazons inntreden i Norge vil skje via Sverige. Men hva møter dem egentlig i det norske markedet. Vil de møte de samme utfordringene som mange svenske e-handelsløsninger også har møtt i det norske markedet?

Hva er utfordringene i Norge?
Norge er et dyrt land med høye lønnskostnader og ett spredt bosettingsmønster. Det er kun Oslo-området som kan sies å være av en viss størrelse. Videre er det å frakte varer kostbart i Norge. Vi opererer med hele 10 fraktsoner i dette langstrakte landet. Det å frakte varer til den ytterste øy i nord er ikke noe du kostnadseffektivt kan gjøre over natten.

«Last mile delivery» har også alltid vært en utfordring her til lands. Pr. i dag er dette ikke mulig å innfri skikkelig i stor skala. Det jobbes med prototyper innen drop-bokser og nøkkeltilgang, men dette kommer ikke med det første. Postkassene er av begrenset størrelse, og det eksisterer ingen enkel og sikker løsning med å droppe varer utenfor dør. Vi kan gjerne se for oss en type «Amazon key» løsning, men dette vil også være langt unna. Se mer om hvordan Amazon løser "last mile delivery"-utfordring i USA her: https://www.youtube.com/watch?v=l9EzRAYhH8Y

Friksjonfri handel
Amazon har i dag et produkt som heter Prime i USA. Dette gir brukeren eksklusiv tilgang til de beste tilbudene, samt fri frakt. Tyve porsent av deres kunder er angivelig Prime-medlemmer. “Prime Now: Get FREE 2-Hour Delivery on thousands of items”. Men det blir bedre; Amazon Dash gjør netthandel enda enklere ved fysiske knapper som du kan plassere rundt i huset, og trykke på når du trenger mer av ulike produkter. Er du tom for øl, press «Dash»-knappen - og du har bestilt mer. «Set it, press it, get it» sier reklamen. Se hvordan det virker her:
https://www.amazon.com/Dash-Buttons/b?ie=UTF8&node=10667898011
Amazons forretningsmodell handler jo i bunn og grunn om å ta vekk friksjon i kjøpsprosessen.

Nøkkelen er samarbeid
Mye tyder på at e-handelsstanden og butikker også i Norge ser på Amazon som en overhengende trussel. Handelsstanden har allerede utfordringer med netthandelen før Amazon er kommet inn i bildet. Manglende evne og eller vilje til omstilling i butikkleddet gir ikke de beste forhåpninger for fremtiden. Men er det mulig å snu dette til en mulighet? Oljebransjen har de siste årene vist en forbløffende omstillingsevne, der man har blitt mye mer effektive innenfor de eksisterende rammevilkår. Dette har kostet mye, men per i dag står man mye bedre rustet til å møte marked.

Det samme kan vi håpe og tro også gjelder Amazons inntreden i Norge. Vår antagelse er at det vil gjøre oss mer effektive og bevisste bare basert på den trusselen som det representerer. Vi vil nok her se samarbeid og konstellasjoner som vi ikke har sett tidligere i Norge.

Kan vi tenke oss norske «kjemper» som Finn.no og komplett.no som står i mot og evner å forsvare det norske markedet mot Amazon? Basert på deres allerede store plattform, så finnes det muligheter for å kunne konkurere. Komplett inviterer nå alle som har en vare å selge til deres plattform. Anton Hagberg kalte dette deres mest ambisiøse prosjekt noensinne. Her har kjente merkevarer som Jernia, Spaceworld, Soundgarden, Platekompaniet, Elefun og Haugenbok.no allerede hengt seg på. Med en uttalt ambisjon om å lande 200-300 partnere innen årets utløp er man kanskje inne på noe bærekraftig her. «Med denne plattformen er vi klare for å takle store internasjonale konkurrenter», uttalte Hagberg.

Fremtiden kommer uansett
Marginer vil nok bli hardt presset, og mange vil gå under, men norske e-handelsløsninger bør søke sammen mot et par større plattformer i fremtiden. En slik stor-plattforløsning vil kunne basere seg på langt mer norsk kundedata enn hva Amazon vil kunne skaffe seg i uoverskuelig fremtid. Kombineres dette med et effektivt logistikknettverk - og ikke minst vilje til å investere i ny «convenience»-teknologi for kundene, er vi langt på vei. Tvinges det frem en eller flere aktører som samarbeider her til lands, kan de gi Amazon konkurranse – noe som er til det beste for forbrukerne. En ting står klart. Toget går, og de som ikke tør å satse, vinner heller ikke.

Stein Opsahl
VP Strategisk rådgivning i Knowit Experience

Ved å fylle ut e-postadresse og klikke på abonnere samtykker du i at Knowit håndterer e-postadresse og navn med det formål å sende deg forespurt informasjon. Øverste ansvarlige for håndtering av en personopplysning er enten et datterselskap i konsernet eller Knowit AB. Hvis du vet hvilket Knowit-selskap som er behandlingsansvarlig, kan du alltid kontakte det Knowit-selskapet direkte, og du kan alltid kontakte oss på dataprotection@knowitgroup.com.

Vi lagrer informasjonen så lenge samtykket fra deg finnes. Du kan når som helst kalle tilbake samtykket ved å klikke på avregistrere. Behandlingen skjer i samsvar med Knowits personvernerklæring.

Vil du at jeg skal ringe deg?

Ved å fylle ut e-postadresse og klikke på abonnere samtykker du i at Knowit håndterer e-postadresse og navn med det formål å sende deg forespurt informasjon. Øverste ansvarlige for håndtering av en personopplysning er enten et datterselskap i konsernet eller Knowit AB. Hvis du vet hvilket Knowit-selskap som er behandlingsansvarlig, kan du alltid kontakte det Knowit-selskapet direkte, og du kan alltid kontakte oss på dataprotection@knowitgroup.com.

Vi lagrer informasjonen så lenge samtykket fra deg finnes. Du kan når som helst kalle tilbake samtykket ved å klikke på avregistrere. Behandlingen skjer i samsvar med Knowits personvernerklæring.

Takk! Jeg ringer deg så snart som mulig.

Til toppen