Koronaviruset fører til enorm usikkerhet og store omveltninger for de fleste bedrifter. En av konsekvensene er en massiv forflytning fra fysiske til digitale kontaktpunkter. I Knowit følger vi utviklingen tett. Vi samler fortløpende inn fakta om hvordan Covid-19 påvirker bruk av digitale kanaler og følger nøye med på hvilke tiltak bedrifter setter i verk for å tilpasse seg situasjonen.

Vi har også kikket spesielt på hva som skjer i Kina, hvor både kreativitet og digitale løsninger er fremtredende.

Slik påvirkes det digitale økosystemet og dette er tiltakene kinesiske bedrifter iverksetter
Mens reiseliv, retail og alle andre med fysiske kontaktpunkter har blitt kraftig rammet øker netthandelen. I Kina har det særlig vært en massiv vekst i online bestilling av dagligvarer og forbrukerartikler. Kinesiske selskaper flytter også budsjetter fra fysisk retail til ehandel

Også ehandel møter store utfordringer både i produksjonsledd, logistikk og shipping. På kort sikt kan man forvente økning i leveringstider. Samtidig har situasjonen ført til ny innovasjon innen kontaktløs henting og leveringstjenester i Kina.

Hjemmekarantene for mange kinesere har videre ført til store endringer i befolkningens digitale vaner.  Ifølge QuestMobile økte tid brukt på mobilt internett fra 6,1 til 6,8 timer rundt kinesisk nyttår, da millioner av arbeidere var i karantene. Men også tradisjonelle medier har fått en boost. Data fra Nielsen viser at TV-tiden økte etter kinesisk nyttår når den normalt faller kraftig. Således er det enkelt å predikere at strømmetjenester kan forvente en stor vekst.

Slik kan dere bygge fortrinn i en kriseperiode: Handle raskt. Tenk digitalt.
Bygg fortrinn på litt lengre sikt. Folk tilbringer mer tid hjemme og vil ha mer tid til å konsumere digitalt innhold. Vi vil se en økning i digital rekkevidde og mediebruk.

Sørg for god digital kundeservice og ehandels-opplevelse. I krisetider som denne kommer det nye brukergrupper til som ikke intuitivt forstår det som er normalen for mange.

Markedsførere bør være forsiktige med drastiske kutt for ikke å risikere og miste sin «share of voice». Selv om Google og Facebook forventer nedgang i annonseinntekter særlig fra bransjer som reiseliv, retail og eventbransjen, er det mulig å tenke strategisk klokt her. I følge Adweek vil de totale markedsbudsjettene trolig reduseres, mens TV og digitale medier kan komme til å gjøre det sterkt ettersom etterspørselen etter digitalt innhold øker.

For bedrifter er dette en god anledning til lå bygge langsiktige digitale relasjoner, og for mange vil dette være tiden for å utvikle godt digital innhold på video, blogg og i sosiale medier. Når konferanser og all fysisk møteaktivitet avlyses er det viktig å tenke nytt og innovativt i møter med kunder og samarbeidspartnere. Virtuelle events, online møter, kurs og webinarer og annen digital samhandling blir svært viktig. Dette kan være en mulighet for bedrifter som vet å utnytte dette og tenker kreativt rundt digital samhandling.

 

Til toppen