Odd Gurvin
Salgssjef Knowit Experience Norge

Vil du heller at jeg ringer deg?

Takk for henvendelsen. Jeg ringer så snart jeg kan.

App’ene vil ikke dø, men de blir viktigere – på en annen måte

Hva er det aller viktigste du MÅ ta høyde for når dere opererer i en mobil verden og tilbyr eller konkurrerer med tjenester basert på sky-teknologi, globale økosystemer og hyperskalerte plattformer?

Dere driver ikke med slikt? Vel, da er det all grunn til å ta rev i seilene. Én ting er sikkert, digitaliseringen vil fortsette å utradere alle som møter den med ignoranse, mens den vil belønne de nysgjerrige – de som tør å tenke nytt og annerledes. Med andre ord – for deg som leser dette, er det bare å glede seg!

Hva skjer når mobilen blir inngangen til de fleste samhandlingspunkter?

Mer og mer handler om mobil, der veksten i global mobilbruk eksploderer og overgår alle andre plattformer. Mobilen blir inngangen til de fleste samhandlingspunkter enten det er mellom mennesker, mellom virksomheter og mennesker eller mennesker og ting. Det handler om mikro-øyeblikk der mobilen blir en katalysator for at ting skal skje, enten du kjører inn i parkeringshuset og blir automatisk belastet, du skal sjekke nyhetene eller kjøpe en billett til t-bane eller trikk.

Vi trenger ikke én app fra Adams Matkasse, én fra Posten, én fra ditt og én fra datt

Eksempelvis hver gang jeg setter meg i bilen om morgenen eller på vei hjem forteller Google meg automatisk hvor lang tid jeg kommer til å bruke og viser meg et sanntidsbilde av hvor det er kø; er det mye trafikk velger jeg en annen kjørerute. I tillegg setter jeg stor pris på at app’en til Bergen Parkering automatisk åpner porten og forteller meg hvor mye det har kostet meg. De to siste tjenestene kan kategoriseres som «personlige assistenter».

Microsoft sin Cortana eller VIV fra tidligere Apple-ansatte baserer seg på kunstig intelligens og skaper smarte brukergrensesnitt til det meste ved hjelp av tredjeparts applikasjoner. Volvo har for eksempel allerede brukt kunstig intelligens i sin sjarmerende kampanje for nye Volvo V90. Der kan du snakke med bilen og faktisk vinne den.

Nå kommer The Post App Era

App’ene vil ikke dø, men de blir viktigere – på en annen måte. Suksess i en applikasjon vil måles i hvilke verdifulle erfaringer man som bruker får utenfor selve applikasjonen. Analyseselskapet Gartner spår at i 2020 vil 40 prosent av all applikasjonsbruk være basert på dette.

4 ting de beste blir gode på 

1. Kundeinnsikt

Det er ofte mobilen kunden har med seg og da må vi forstå kunden, vi må vite hva og hvordan de ønsker at ting skal skje, skal jeg snakke til applikasjonen, skal jeg trykke, skal det skje automatisk, etc.

2. Brukeropplevelse og merkeopplevelse

Det er her DesignThinking-filosofien kommer til sin rett. Det er avgjørende å identifisere kjernefunksjonaliteten en tjeneste skal levere og hvilken merkeopplevelse dere søker å gi brukeren.

3. Big Data og algoritmer

Fremtiden handler om å samle adferd, tolke adferd, designe ønskede løsninger og levere på det som gir både kunde og virksomhet mest verdi

Algoritmer som etter hvert går over til selvledelse. Softwaren tar beslutninger og lærer etter hvert (smartere selskap enn oss vil gjøre dette, vi tar det bare i bruk)

4. Nye forretningsmodeller

Det avgjørende å forstå hvordan alt henger sammen, hvor man tjener pengene, hvor er kundene villig til å betale og hvordan kan teknologien arbeide for oss. Digitaliseringen dreier seg om å retenke hva vi gjør og måte vi gjør det på. Retenke prosesser og forretningsmodeller i lys av den digitale teknologien og kombinere den fysiske og virtuelle virkeligheten.

Odd Gurvin
Salgssjef Knowit Experience Norge

Vil du heller at jeg ringer deg?

Takk for henvendelsen. Jeg ringer så snart jeg kan.

Kritisk for arbeidsgivere å levere på gode brukeropplevelser

”Kontainere” løser både tilgjengelighet, ytelse og sikkerhet

Både app’er og nettlesere blir smartere og vil utføre mange nye funksjoner. App’ene vil i større grad være hybride og følge med oss over alt, i bilen, på jobb og hjemme – de vil samle inn data om vår adferd, lære av våre vaner og de vil handle på basis av hva de har lært. Slik legger de forholdene til rette for automatisering, forenkling og effektivisering av våre hverdagsvaner. For arbeidsgivere blir dette kritisk nødvendig for å overleve i fremtiden.

Store konsekvenser for kostnadseffektivitet

Virtualiseringen ga grobunn for dagens skyplattformer som for eksempel Microsoft Azure, Amazon EC2. Det dreier seg hele tiden om å utnytte mer av den tilgjengelige kapasiteten i maskinvaren ved å dynamisk skalere prosessorkraft og minne etter behov.

I dag har vi mer eller mindre maksimert effektiviteten til virtualisering av maskinvare, og man har kommet opp med nye metoder for effektivisering. Den mest lovende av disse er kontainere. Dette er ikke en direkte erstatning for virtualisering av maskinvare, men snarere virtualisering av selve operativsystemet. Det vil si at programmer kan kjøre i sitt eget, kontrollerbare miljø, uten å tenke på om operativsystemet er Linux eller Windows, eller om serveren står i Oslo eller Tokyo.

Kontainere muliggjør også hyperskalerte tjenester som nå kan utvikles og driftes på en smidig måte. Det å splitte opp arkitekturen og systemet i små, spesialtilpassede mikrotjenester gjør at man mye lettere kan lage app’er og løsninger som har betydelig tilgjengelighet og ytelse. Når man kombinerer mikrotjenester med kontainere har man også mulighet for å lage spesialtilpassede OS for mange løsninger. 

Gode brukeropplevelser krever avansert teknologi

Mange skyplattformer har i dag god støtte for slike kontainere, og det gir oss samtidig mulighet til å distribuere løsningene over hele verden. Men dette kommer også med sine egne utfordringer, ikke minst krav til sikkerhet. Med kontainere har teknologien lagt forholdene til rette for gode brukeropplevelser i form av både ytelse, tilgjengelighet og ikke minst sikkerhet.

Ta morgenkaffen med en av våre eksperter, og utfordre oss på hvordan dine kritiske forretningsprosesser kan bli bedre.

Til toppen