Digital stemmeassistent - google home som ligger på kanten av en sjenk

Situasjon

Vi står ved en ny epoke. Kunstig intelligens har gått fra å være science fiction til å bli dagligdags. Kundenes krav øker eksponentielt. De forventer at bedrifter er tilgjengelige 24/7, er på et bredt spekter av digitale plattformer og har sømløse brukergrensesnitt. Trenden peker i en retning der brukere trives med å interagere med kunstig intelligens - om det er gjennom chat eller stemmeteknologi. Gartner predikerer at kunstig intelligens vil håndtere hele 95 % av all kundedialog innen 2025, og at dette er noe både kunder og bedrifter ønsker.  

Problem

Bedrifter sliter derimot med å holde følge og posisjonere seg i en digital verden av økende kompleksitet. Løsningen er å ansette flere mennesker. Dette er kostbart, og lite skalerbart. Samtidig er god kundedialog viktig for å bygge tette og nære relasjoner. 

Løsning

Måten vi samhandler med teknologi på er i ferd med å endre seg drastisk. Det å skrive på PC og mobil er hverken raskt eller intuitivt. Det å bruke stemmen vår er derimot noe av det mest naturlige vi gjør. Når vi snakker bruker vi så lite kognitiv kapasitet at vi har mer enn nok til overs til å gjøre andre oppgaver som å lage mat, ta ut av oppvaskmaskinen eller kjøre bil. Digitale assistenter som lytter til det vi sier og gjør handlinger som å bestille varer, sende meldinger eller sette på musikk er fremtiden.

Blant verktøyene som er blitt tilgjengelige de siste årene er digitale taleassistenter som Google Assistant og Amazon Alexa. I følge CFO i Unilever, Graeme Pitkethly, er dette den mest disruptive teknologien noensinne for konsumentrettede selskaper. Ved å utnytte denne teknologien riktig kan bedrifter komme så nære kundene sine at kundesenteret i realitet havner i hjemmene til folk.

Google og Amazon har etablert seg godt i markeder som USA, UK og Tyskland, der tjenester som å handle varer, bestille mat og reservere bord på restauranter har tatt av. Nå ser disse aktørene mot Norge, og Google Assistant ble lansert med norsk talestøtte høsten 2018. Dette er en teknologi som er vanskelig å ignorere. Tiden er inne for bedrifter å lære seg mer om teknologien og fremtidige bruksområder.

Ta kontakt med oss om du er interessert i å lære mer om digitale stemmeassistenter og hvordan ditt selskap kan dra nytte av den.

Kontakt Ole Kristian Haug
Ole Kristian Haug
Head of Intelligent Automation
Bli kontaktet
Bli kontaktet

Ved å fylle ut e-postadresse og klikke på abonnere samtykker du i at Knowit håndterer e-postadresse og navn med det formål å sende deg forespurt informasjon. Øverste ansvarlige for håndtering av en personopplysning er enten et datterselskap i konsernet eller Knowit AB. Hvis du vet hvilket Knowit-selskap som er behandlingsansvarlig, kan du alltid kontakte det Knowit-selskapet direkte, og du kan alltid kontakte oss på dataprotection@knowitgroup.com.

Vi lagrer informasjonen så lenge samtykket fra deg finnes. Du kan når som helst kalle tilbake samtykket ved å klikke på avregistrere. Behandlingen skjer i samsvar med Knowits personvernerklæring.

Vil du at jeg skal ringe deg opp?

Ved å fylle ut e-postadresse og klikke på abonnere samtykker du i at Knowit håndterer e-postadresse og navn med det formål å sende deg forespurt informasjon. Øverste ansvarlige for håndtering av en personopplysning er enten et datterselskap i konsernet eller Knowit AB. Hvis du vet hvilket Knowit-selskap som er behandlingsansvarlig, kan du alltid kontakte det Knowit-selskapet direkte, og du kan alltid kontakte oss på dataprotection@knowitgroup.com.

Vi lagrer informasjonen så lenge samtykket fra deg finnes. Du kan når som helst kalle tilbake samtykket ved å klikke på avregistrere. Behandlingen skjer i samsvar med Knowits personvernerklæring.

Takk! Jeg vil ringe deg så snart som mulig! Beste hilsen Ole

Til toppen