Gå til hovedinnhold
Til hjemmesiden til Knowit

CASE

KRISTIANIA

Kristiania skaper fremtidens opptaksprosess

STRATEGI, INNOVASJON & RÅDGIVNING

Hvordan ser fremtidens opptaksprosess for en utdanningsinstitusjon ut? Knowit og Kristiania har vist at en målrettet innovasjonsprosess kombinert med tett, tverrfaglig samarbeid kan skape løsninger som både adresserer dagens utfordringer og imøtekommer morgendagens krav.

UTFORDRING

Fra rigide rutiner til sømløse søkeopplevelser

Utdanningssektoren kan ved første øyekast virke rigid, men den er slett ikke skjermet for kravene og forventningene om gode brukeropplevelser. Kristiania, en av Norges største private utdanningsaktører med over 16 000 studenter, har et rykte for å være en fremtidsrettet institusjon som aktivt tilpasser og utvikler tjenestetilbudet for å ivareta studentenes beste – både nå og i fremtiden. I et nytt prosjekt ønsket de å fornye selve opptaksprosessen – prosessen som lar potensielle studenter søke og bli tatt opp. Med et omfattende fagtilbud og en variert studentmasse krever kartlegging av sentrale drivere og idéutvikling, og identifisering av de riktige mulighetsrommene en grundig, strukturert og tverrfaglig tilnærming. 


LØSNING

Strukturert innovasjon med innsikt i sentrum

Metodikk og rigg 

For å finne de mest fremtredende behovene i opptaksprosessen for både B2C og B2B, samt skape ideer som traff disse, anvendte Knowit og prosjektgruppen i Kristiania innovasjonsmetodikken trippeldiamant. Ved å benytte denne metodikken fikk teamet en dypere forståelse av utfordringene og kunne idemyldre på løsninger som er relevante og brukervennlige. Metodikken hjelper også til å redusere risiko ved å fokusere på hva som faktisk skaper verdi for brukeren og organisasjonen, og den etablerte et system i innovasjonsprosessen.​ 

​Kristiania stilt med stor prosjektgruppe med representanter fra ulike avdelinger og fagmiljøer, og Knowit stilte med fageksperter på innovasjon, innsikt og forretningsutvikling.  

Komplimenterende innsiktsaktiviteter 

For prosjektet var det essensielt å benytte et bredt spekter av innsiktsaktiviteter for å fange opp kjernen i utfordringene hos både potensielle og eksisterende studenter. Gjennom trendkartlegging, kvalitative intervjuer og kvantitativ innsikt fikk man et solid grunnlag for situasjonsforståelse – og sikret at de senere genererte ideene var forankret i virkeligheten og relevante for brukerne 

For trendkartleggingen ble det gjennomført en enkel PESTEL-analyse som identifiserte relevante eksterne driverkrefter som kan påvirke Kristiania. Med en filosofi om at ideer og innovasjoner flyter på tvers av sektorer, ble det også viet oppmerksomhet til sentrale forbrukertrender og eksiterende innovative tjenester som Kristiania kunne la seg inspirere av.  

Det ble gjennomført en kvalitativ undersøkelse for å få innsikt i hvorfor brukere tenker, føler og handler som de gjør. En større kvantitativ undersøkelse med et representativt utvalg kunne kvantifisere adferd og holdninger, samt gi robuste tall på markedspotensialet til ulike konsepter – hvem og hvor mange vil ha preferanser for de ulike konseptene.  

Samlet sett ga disse innsiktsaktivitetene Kristiania et solid beslutningsgrunnlag for ledelsen, som sikret at de foreslåtte løsningene ikke bare var innovative, men også strategisk forankret i faktiske markedsbehov. 


RESULTAT

Konsepter som former fremtidens opptak

Etter prosjektslutt sitter Kristiania igjen med et sett prioriterte konsepter som kan realiseres for å imøtekomme – og til og med overgå – forventningene til fremtidens opptaksprosess. Med et solid innsiktsgrunnlag og gjennomtenkte konsepter kan Kristiania utvikle en opptaksprosess som er både mer brukervennlig og fremtidsrettet – noe som kan sikre vekst for selskapet i årene som kommer. 


Om Kristiania

Høyskolen Kristiania er en av Norges største private utdanningsinstitusjoner, med et bredt fagtilbud innen blant annet kreativitet, kommunikasjon, teknologi, ledelse og helse. Med over 16 000 studenter og campus i både Oslo, Bergen og på nett, tilbyr Kristiania et mangfold av studiemuligheter. Institusjonen har et tydelig mål om å være en fremtidsrettet aktør som kombinerer høy faglig kvalitet med relevant og praksisnær utdanning – tett koblet til arbeidslivets behov.

Vil du vite hvordan vi kan hjelpe deg?

Ta kontakt så hører du fra oss!

Maria Nikitina

Salgsansvarlig

Knowit Norge