CASE
DIREKTORATET FOR MEDISINSKE PRODUKTER
Ny visuell profil for DMP - Direktoratet for medisinske produkter
01.01 2024 endret Statens Legemiddelverk navn til Direktoratet for medisinske produkter (DMP). Det utløste behov for en ny visuell profil som både reflekterte dagens oppgaver og ga rom for nye. Samtidig måtte den kommunisere effektivt og relevant med mange målgrupper - som stadig endrer seg. Gjennom en utforskende prosess utviklet Knowit en fleksibel verktøykasse, et tydelig, gjenkjennelig uttrykk og noen helt unike verktøy.

Gjennom en smidig tilnærming ble direktoratets ansatte involvert i alle faser av prosessen, noe som sikret forankring og eierskap til den endelige løsningen.
Resultatet ble en visuell identitet som tydelig kommuniserer DMPs verdier: likeverdig og rask tilgang til medisinske produkter, kvalitet og sikkerhet, samt innovasjon og utvikling.
UTFORDRING OG MÅL
En visuell identitet for en ny tid
Overgangen fra Statens legemiddelverk til Direktoratet for medisinske produkter innebar en strategisk omstilling, der kommunikasjonen måtte reflektere direktoratets nye mandat. Den eksisterende visuelle identiteten var ikke tilpasset denne utviklingen, og det var behov for en mer helhetlig profil som tydelig signaliserte DMPs rolle, verdier og samfunnsoppdrag.
En viktig utfordring var å sikre at den nye profilen ble både fleksibel og gjenkjennelig. Den måtte fungere på tvers av mange ulike kommunikasjonsflater – fra digitale plattformer til trykt materiell – samtidig som den ivaretok krav til universell utforming og tilgjengelighet.
Profilen måtte også være slitesterk og tidløs, med en logo som uttrykker direktoratets myndighetsrolle, samtidig som den gir rom for utvikling. Det var også et viktig fokus å sørge for at den nye profilen underbygger DMPs samfunnsrolle og verdier, samtidig som den er enkel å bruke og tilpasse for ulike formål.


Statens legemiddelverk endret navn til Direktoratet for medisinske produkter (DMP) i januar 2024. Med nye oppgaver og større ansvar ønsket vi et helt nytt visuelt uttrykk, som speilet myndighetsrollen til direktoratet. Rammeavtale med Knowit gjorde at vi kunne sette i gang raskt og de leverte på rekordtid. Vi har fått en helt ny visuell profil, med dynamisk logo. Profilen har strukturelle elementer og fleksible heksagon-former. Vi er svært fornøyde med Knowits kreative leveranser og den måten profilen forener vitenskapelige elementer i et moderne uttrykk.
Vibeke Åbyholm
Kommunikasjonssjef, DMP
PROSESS
Smidig samarbeid for en treffsikker visuell profil
Vi benyttet en smidig metodikk basert på Double Diamond-modellen. Denne metodikken legger til rette for en systematisk, utforskende og iterativ prosess som egnet seg godt til dette prosjektet.
Samarbeidet ble strukturert i fire faser:
- Forstå: Innsiktsarbeid gjennom skrivebordsundersøkelser, intervjuer og workshops for å kartlegge direktoratets strategi, mål og behov.
- Definere: Oppsummering av innsikten fra fase én, og utvikling av de første visuelle konseptene i tett dialog med DMPs prosjektgruppe.
- Utvikle: Iterativ testing og videreutvikling av konseptene med fokus på fleksibilitet, skalerbarhet og brukervennlighet.
- Levere: Ren-tegning av logo og profil, utvikling av designmanual og maler, samt materiell for intern og ekstern lansering.
Gjennom hele prosessen ble DMP involvert i diskusjoner, beslutninger og testing. En serie workshops og innledende analyser la grunnlaget for profilkonseptet «systematisk overblikk», som reflekterer direktoratets rolle som en veiviser i helseforvaltningen. Den visuelle identiteten ble utviklet i tett samarbeid med både ledelsen og referansegrupper for å sikre at løsningene var godt forankret internt.


LØSNING
En fleksibel og helhetlig visuell profil
Prosjektets kreative konsept tar utgangspunkt i DMPs rolle - og viktigste historie: En vennlig, myndig samfunnslos som viser vei, systematiserer og tilgjengeliggjør medisinske produkter. Direktoratet er eksperten som har overblikk og kontroll. De er detaljorienterte, men ser samtidig det store bildet. De er konkrete, men utforskende.
Konseptet ble derfor “Systematisk overblikk”.
Logoen er basert på heksagon-former satt i system. Forstørrede heksagon er hentet ut fra systemet og viser bokstavene D, M og P. Systemet er fleksibelt og legger til rette for at navntrekk og forkortelsene kan tilpasse seg alle flater og formater.Heksagonet var en del av gammel identiet og er en svært synlig form i arkitekturen i DMPs lokaler. Det er et visuelt nikk til Statens Legemiddelverk, men er også en kjent grunnform som gir sterke visuelle assiosiasjoner til vitenskap, medisinsk utstyr, system og struktur. Profilmønsteret bygger videre på systemet til logoen og benyttes som gridsystem. På gridet kan man plassere tekst, bilder og grafikk. Mønsteret knytter profilen sammen og gir gjenkjennelighet på tvers av flater.Typografien er en klassisk, moderne, sans-serif. Profesjonell, tydelig og stram. En varm bildestil er valgt som en vennlig, tilgjengelig motpol.



En tydelig profil som styrker DMPs kommunikasjon
DMP har fått en profil med sterk historiefortelling, robuste, tilgjengelige - og digitalt drevne verktøy. Et stramt system, som samtidig er nesten grenseløst fleksibelt, gir både tydelig retning, stor kraft og gjenkjennelige, vennlige rammer på alle direktoratets flater. I tillegg har DMP fått et tilleggsverktøy som tar de 400 ansattes powerpoints, rapporter og digitale løsninger fra hjemmesnekra til profesjonelle: En illustrasjonsgenerator som bruker heksagonet til å abstrahere og videreutvikle visualitet. Foto av dårlig kvalitet og illustrasjoner klippet fra nett erstattes nå av distinkte, profilbærende elementer.


Hva gjorde prosjektet vellykket?
- Smidig og involverende prosess: Tett samarbeid mellom Knowit og DMP sikret at alle løsninger var godt forankret.
- Dyp innsikt i DMPs behov: Grundig forarbeid la grunnlaget for et design som reflekterer direktoratets strategi.
- Innovative verktøy: Bruk av en mønstergenerator og AI-genererte bilder ga DMP nye muligheter for visuell kommunikasjon.
- Tydelige retningslinjer og dokumentasjon: En omfattende designmanual sikrer enhetlig bruk av profilen.
- Engasjert prosjektledelse: En strukturert arbeidsmetode sørget for god fremdrift og kvalitet i alle leveranser.
Den nye visuelle profilen gir DMP et tydelig, moderne og profesjonelt uttrykk, tilpasset deres nye mandat og strategiske retning. Med en fleksibel og skalerbar design kan direktoratet kommunisere effektivt med ulike målgrupper, både digitalt og fysisk. Profilen er allerede implementert på deres nettsider og vil være et viktig verktøy for en enhetlig og gjenkjennelig kommunikasjon i årene som kommer.

RESULTAT OG VERDI

Mona Hvattum
Salgsansvarlig
Knowit Norge