Gå til hovedinnhold
Til hjemmesiden til Knowit

CASE

OSLO-FILHARMONIEN

Hva er verdien av musikk?

STRATEGI, INNOVASJON & RÅDGIVNING

Et nytt musikkhus i Oslo vil gi mer enn store konsertopplevelser – det vil styrke kulturlivet, fremme deltakelse og skape positive ringvirkninger for hele samfunnet. En analyse fra Knowit for Oslo-filhamonien viser hvordan et nytt musikkhus kan bidra til både økt livskvalitet og samfunnsøkonomisk vekst.

UTFORDRING

Musikkhus med moderniseringsbehov

Oslo-filharmonien har i over 100 år vært en sentral aktør i norsk musikkliv, men dagens konsertfasiliteter begrenser både deres egen virksomhet og muligheten til å utvikle musikklivet i Oslo. Det mangler et moderne musikkhus som kan tilby fleksible konsertscener, læringsarenaer og kreative produksjonsrom for både profesjonelle og amatører. For å realisere et slikt prosjekt, var det behov for en grundig samfunnsøkonomisk analyse som kunne belyse verdien av et nytt musikkhus – ikke bare for musikklivet, men også for helse, arbeidsliv og samfunnsøkonomi. 


LØSNING

Samfunnsøkonomisk innsikt som endringsdriver

Oslo-filharmonien engasjerte Knowit for å gjennomføre en samfunnsøkonomisk analyse av det planlagte musikkhuset. Ved å bruke økonomiske modeller og analyser av både egennytte, publikumsnytte, helseeffekter og arbeidslivsgevinster, kartla Knowit hvordan et nytt musikkhus kan bidra til økt livskvalitet, redusert sykefravær og økt sysselsetting.  

Knowits arbeid bygget på tidligere analyser og forskningsstudier knyttet til verdien av musikkopplevelser. Resultatet ble en ny samfunnsøkonomisk modell og en omfattende analyserapport, som vil fungere som et viktig innsiktsgrunnlag for Oslo-filharmonien i det videre arbeidet mot opprettelse av et nytt musikkhus i Oslo. 


RESULTAT

Investering med effekt: Milliardgevinst for samfunnet

Analysen konkluderte med at det nye musikkhuset kan generere en årlig samfunnsøkonomisk gevinst på over 570 millioner kroner, hvorav hoveddelen kommer fra publikumsnytte og helseeffekter.  

Over en tidshorisont på 10 år er den beregnede netto nåverdien 4,76 milliarder kroner, og over 30 år er gevinsten anslått til 10,31 milliarder kroner.  

I tillegg vil musikkhuset skape et kulturelt samlingspunkt som fremmer bred deltakelse i musikklivet, styrker Oslo som musikk-by og gir varige samfunnsmessige ringvirkninger. 

Med denne analysen har Oslo-filharmonien styrket beslutningsgrunnlag for å realisere musikkhuset – en investering som ikke bare gir nye muligheter for musikklivet, men også for hele samfunnet. 

Vi valgte å jobbe med Knowit fordi de forstår kompleksitet i vår bransje, samtidig våre kommersielle behov for vekst og utvikling. Knowits analyse har gitt oss et sterkt og helhetlig grunnlag i arbeidet med et nytt musikkhus, samt mulighet til å diskutere musikkens rolle i et bredere samfunnsperspektiv.


Espen Sørbye Frederiksen, Leder nytt Musikkhus

Oslo-filharmonien

Vil du vite hvordan vi kan hjelpe deg?

Ta kontakt så hører du fra oss!

Maria Nikitina

Salgsansvarlig

Knowit Norge