Gå til hovedinnhold
Til hjemmesiden til Knowit

CASE

SAGA FJORDBASE

Digital logistikkplattform gir store gevinster

SOFTWARE & SYSTEMLØSNINGER

Med Saga Connect samlet vi all aktivitet på Norges største supplybase i en digital løsning. Løsningen har gitt 26 prosent kortere liggetid ved kai og allerede en vesentlig målbar reduksjon i utslipp – i tillegg til full oversikt over havnens status for alle brukere.

Knowit har levert

Digital samhandligsplattform med dashboard.

Digital logistikkplattform

Saga Fjordbase er Norges største supplybase for offshoreindustrien. Med det kommer også stor kompleksitet. 1 million kvadratmeter, 2000 årlige havneanløp og 5000 trailere, kombinert med en industriklynge med 65 ulike selskaper og 650 ansatte 

 Saga Fjordbase i vestlandsbyen Florø var på jakt etter en løsning som kunne kombinere basens behov for høy presisjon og effektivitet med en digital samhandlingsplattform der alle aktører har tilgang til det som skjer på basen.  

 I godt samarbeid med kunden leverte Knowit løsningen Saga Connect – der all informasjon er samlet på ett sted og i ett brukervennlig grensesnitt. 

Saga Connect har revolusjonert hvordan vi gjør tradisjonell logistikk. Ikke bare for våre egne selskap, men for hele Fjord Base-klyngen.


Børge K. Nordal

Leder for digitalisering i Fjord Base Gruppen

Panoramabilde av havnen i Florø

Med oversiktlig dashboard

Den digitale plattformen gir kritisk informasjon til innkommende skip i sanntid ved bruk av AIS-tracking. Driftsplanleggeren blir brukt av operasjonssenteret for å planlegge og bekrefte drift og anløp. 

Gjennom Saga Connect kan kunder booke ankomst og tjenester ved basen, og systemet predikerer også liggetid ved havnen ved bruk av kunstig intelligens, noe som gir alle involverte en enkel og pålitelig oversikt over havnens status. 

 I tillegg har systemet en avansert kaiplanlegger, med enkel drag-and-drop funksjonalitet, der man kan bekrefte og splitte havneanløp etter behov. Dashboardet er tilgjengelig for alle brukere og gir oppdateringer i sanntid, i tillegg til en detaljert oversikt over operasjonsstatusen. 

Grafisk bilde av dashboard

Saga Connect gikk live høsten 2022, og har i årene etter blitt utvidet med ressursplanlegger og en unik løsning for å utnytte restkapasitet for de mer enn 5000 lastebilene som hvert år leverer til basen. Vinteren 2024 ble en prosjektplanlegger rettet mot havvindnæringen integrert i løsningen. 

Dette er et godt eksempel på hvordan digitale løsninger kan bidra til å skape bedre og mer effektiv logistikk. Resultatet er en mer effektiv forsyningsbase, med bedre ressursutnyttelse. Dette har gitt fartøyene hele 26 prosent kortere liggetid ved kai og allerede en vesentlig målbar reduksjon i utslipp. I tillegg har løsningen bidratt til bedre samhandling, færre forsinkelser og reduserte kostnader.


Børge K. Nordal

Leder for digitalisering i Fjord Base Gruppen

Idun Storm

Salgsansvarlig

Knowit Norge