Gå til hovedinnhold
Til hjemmesiden til Knowit

PRESSEMELDING

Knowit tildelt kontrakt med Tolletaten - Skal modernisere den digitale vareflyten

IKKE-REGULERENDE

Tolletaten skal modernisere den digitale vareflyten inn og ut av Norge og Knowit er valgt som den sentrale samarbeidspartner innen avtaleområdet for vareførsel og tollbehandling. – I tett samarbeid med kunden er målet å lage verdensledende løsninger innen sin sjanger, sier Bård Singstad i Knowit.

Foto: Bård Singstad, avdelingsleder og salgsleder, Knowit Norge og Fredrik Ekerhovd, konserndirektør i Knowit Experience og leder av Knowit i Norge. 

Avtalen har en kontraktslengde på inntil 6 år og en verdi på inntil 270 millioner kroner.

- Vi har over det siste tiåret jobbet bredt med å bistå det offentlige Norge med digitalisering av både systemer og prosesser, med NAV, Skatteetaten og Oslo kommune som gode eksempler. Det at vi får tillit fra Tolletaten for å gjennomføre et så omfattende oppdrag som dette er virkelig en fjær i hatten, sier Fredrik Ekerhovd, konserndirektør i Knowit Experience og leder av Knowit i Norge.

Knowit ble scoret som best på kvalitet i en tøff konkurranse der de fleste store konsulentselskapene i Norge har deltatt. Knowit vil spille på store deler av den norske organisasjonen i oppdraget, i et konsortium der kun Capra Consulting er med som underleverandør.

- Tolletaten har sett etter en leverandør som kan bistå dem med å utvikle sin egen organisasjon i tillegg til stille med tilstrekkelig kapasitet for å løse oppdraget. Det handler i stor grad om å forstå Tolletatens samfunnsoppdrag, bygge tillit og jobbe sammen med å levere verdi, læring og forbedre oss basert på erfaringene vi gjør når vi jobber sammen, sier salgsleder Bård Singstad i Knowit.

Sentralt i oppgaven med å modernisere Tolletatens teknologiske løsninger er å kunne håndtere økte volum og økte krav til effektivitet - og sikre en informasjonsflyt som gjør at informasjon om vareførsel kommer i forkant eller senest ved grensepassering, ikke i etterkant, slik tilfellet ofte er i dag.

- Digitalisering ligger helt i kjernen av utfordringene innen området vareførsel og tollbehandling. Moderne teknologiske løsninger skal støtte Tolletatens evne til å levere på samfunnsoppdraget, og en kjerneoppgave er å videreutvikle utviklingsorganisasjonen i Tolletaten og ikke minst bidra til å bygge effektive team, avslutter Singstad.

 

Christian Martinsen

Kommersiell direktør

Knowit Norge