CASE
MARIN INDUSTRI
Kartlegging av strategiske vekstmuligheter i marin industri
Et internasjonalt marint ingrediensselskap ønsket å realisere sitt fulle vekstpotensial etter en omfattende restrukturering. Knowit gjennomførte en strategisk markedsanalyse for å identifisere nye vekstmuligheter på tvers av produktområder og geografier. Leveransen, gjennomført på tre måneder, avdekket et betydelig verdipotensial og la grunnlaget for selskapets videre ekspansjon og vekst.

UTFORDRING
Behov for innsikt for å realisere vekstpotensialet
Et internasjonalt marint ingrediensselskap ønsket å realisere sitt fulle vekstpotensial etter en større restrukturering. Ambisjonen var å doble inntektene gjennom utvidelse i nye produkt- og geografiske markeder. For å lykkes trengte selskapet en helhetlig forståelse av regulatoriske rammer, markedsdynamikk og konkurranseposisjon, samt innsikt i hvor de mest attraktive vekstmulighetene faktisk lå.
LØSNING
Helhetlig markedsanalyse som beslutningsgrunnlag
Knowit gjennomførte en strukturert market feasibility study for å kartlegge og identifisere markedspotensial, regulatoriske drivere og hvite felt i verdikjeden.
Prosjektet inkluderte:
- Kvantifisering av vekstpotensial på tvers av markedssegmenter og geografier
- Benchmarking av konkurransesituasjon og industriutvikling
- Identifisering og prioritering av markedsmuligheter basert på kommersiell og operasjonell gjennomførbarhet
- Utvikling av en tydelig ekspansjonsstrategi og beslutningsgrunnlag for markedsinngang
RESULTAT
Tydelig vei mot økt lønnsomhet og markedsposisjon
Selskapet fikk et faktabasert beslutningsgrunnlag for videre vekst, med klare anbefalinger om hvilke markeder og segmenter som representerte størst kommersiell verdi. Analysen avdekket et potensial for å øke EBITDA-marginen med rundt 65 prosent og en estimert verdiøkning for eierne på nær 384 millioner USD.
Vil du vite hvordan vi kan hjelpe deg?
Ta kontakt så hører du fra oss!

Elisabeth Taranger
Salgsansvarlig
Knowit Norge