Gå til hovedinnhold
Til hjemmesiden til Knowit

CASE

COMPASS GROUP

Møt Compis Robot – Compass Groups nye Digitale Kollega

AI & DATADREVEN VIRKSOMHET

Compass Group er en verdensledende leverandør av måltidskonsepter og Facility Management-tjenester, med rundt 10 000 ansatte i Norge. Som en del av sin overordnede strategi satser selskapet målrettet på digitalisering for å effektivisere og kvalitetssikre interne arbeidsprosesser. Knowit gjennomførte i perioden 2018 til 2022 et vellykket RPA-prosjekt i økonomiavdelingen, og de positive erfaringene fra dette prosjektet bidro til at Compass Group ga Knowit i oppdrag å skalere videre til lønnsavdelingen.

UTFORDRING

Behov for digitalisering av lønnsprosesser

For å møte høye krav til presisjon og kvalitet samt økende arbeidsmengde i lønnsavdelingen, valgte Compass Group å iverksette automatisering med Robotic Process Automation (RPA) som en viktig komponent i sin digitaliseringsstrategi. Formålet var å frigjøre ressurser og øke kapasiteten slik at ansatte kunne vie mer tid til verdiskapende oppgaver. Lønnsavdelingen håndterer et stort volum repeterende oppgaver som krever høy nøyaktighet og overholdelse av stramme frister. Med komplekse regelverk og krav til dokumentasjon, ble det viktig å finne digitaliseringsløsninger som kunne redusere risiko for feil og frigjøre ressurser – uten å gå på bekostning av kvalitet eller kontroll.

Buffetmat på et bord

LØSNING

Effektivisering og kvalitetssikring gjennom automatisering i lønn

Sammen med Knowit har Compass Group tatt store skritt mot økt digitalisering og automatisering av arbeidsflyter. Prosjektet startet med en grundig kartlegging av manuelle prosesser i lønnsavdelingen for å identifisere hvilke prosesser som ville gi størst gevinst ved automatisering. På bakgrunn av dette utviklet Knowit tilpassede automatiseringsløsninger som erstatter manuelle rutiner med automatiske lønnskontroller for å sjekke for feil samt automatisk behandling av filer som sendes inn og bokføres i et ERP-system. I tillegg har det blitt implementert et varslingssystem som sender personlige påminnelser til ledere om å attestere timer og fravær, noe som gjør oppfølgingen enklere for avdelingene og avlaster lønnsteamet.


RESULTAT

Betydelige tids- og kostnadsbesparelser kombinert med økt presisjon, kontroll og kvalitet

Den nye automatiserte løsningen frigjør verdifull tid, slik at ansatte kan konsentrere seg om kjerneoppgaver som skaper reell verdi for virksomheten og kundene. Samtidig reduseres risikoen for manuelle feil, noe som gir en mer stabil og pålitelig drift. RPA-implementeringen optimaliserer ikke bare prosessene, men legger også grunnlaget for en mer digitalisert og fremtidsrettet organisasjon.

I tillegg til umiddelbare tids- og kostnadsbesparelser, gir løsningen strategiske fordeler. Bedre kontroll og økt presisjon skaper en dypere innsikt i selskapets prosesser, mens en effektiv arbeidsflyt gjør det enklere å tilpasse virksomheten til markedets skiftende behov. Disse fordelene styrker Compass Groups konkurranseevne og legger et solid grunnlag for videre innovasjon og vekst i en stadig mer digitalisert verden.

Med Knowits kompetanse innen RPA har Compis Robot gjort hverdagen vår betydelig enklere. Sammen har vi klart å automatisere krevende arbeidsprosesser på en måte som gir stor verdi for hele back-office. De prosessene som tidligere krevde mye manuell innsats, utføres nå raskere og med høyere presisjon. Tiden vi sparer brukes nå på mer komplekse oppgaver som løfter kvaliteten på arbeidet vårt ytterligere.


Siri Steffens Waade, Head of Payroll

Compass Group

Vil du vite hvordan vi kan hjelpe deg?

Ta kontakt så hører du fra oss!

Maria Nikitina

Salgsansvarlig

Knowit Norge