CASE
BRILLELAND
Vennlig, enkel og profesjonell nettbutikk
Målet med nettbutikken til Brilleland er at den skal framstå på samme måte som kjedens fysiske butikker: Vennlig, profesjonell, enkel og effektiv. Samtidig utgjør løsningen et viktig ledd i en større digital vekststrategi.
![](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fwww.knowit.no%2Fcontentassets%2F1d08273745da4750b329369de448be6f%2Fbrilleland_hero3.1200x628.jpeg&w=3840&q=75)
UTFORDRING
Behov for fullverdig e-handelsløsning
Brilleland har vært en ledende norsk optikerkjede i over 30 år. Med butikker over hele landet var de modne for å etablere en fullverdig e-handelsløsning. Med denne på plass har kjeden en mulighet til å bli enda viktigere for sine kunder og slik bidra til vekst og lønnsomhet.
LØSNING
Inngår i større satsing
Brilleland er ledende i Norge på linseabonnement. Dette er en viktig inntektskilde for kjeden, men samtidig et område med sterk konkurranse. Den nye netthandelsløsningen inngår i en større satsing der Brilleland søker å komme tettere på og bli enda viktigere for sine kunder. Fokuset i videre utvikling av løsningen er å gi kundene tilgang til relevant informasjon om tidligere kjøp for enklere gjenkjøp og økt lojalitet. Dette vil også gjøre det mulig å skreddersy tilbud og tjenester til hver enkelt kunde. Personvern er ivaretatt ved at Knowit har utviklet en egen håndtering av samtykker for Brilleland, i tråd med GDPR. Den er fleksibel å bruke for redaktører, og gjør det enkelt for Brillelands netthandelskunder å administrere sine egne opplysninger på «min side».
Etableringen av en digital produktbase (PIM system) er en sentral brikke i Brillelands satsning. Her finnes all produktinformasjon, bilder og innhold samlet, noe som gjør det mulig å gi kundene god produktinformasjon i butikk, på nett og i øvrig kommunikasjon. Gjennom å sikre kundeinnsikten og produktinformasjonen digitalt kan Brilleland gi bedre kundeopplevelser til sine kunder og utvikle nye digitale tjenester.
![Bilde av forsiden til Brillelands nettbutikk](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fwww.knowit.no%2Fglobalassets%2Fcase%2Fexperience%2Fbrilleland%2F02-forside-beige-bg-large.jpeg&w=3840&q=75)
![Bilde av Brillelands nettbutikk på mobil](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fwww.knowit.no%2Fglobalassets%2Fcase%2Fexperience%2Fbrilleland%2F05---mobil-large.jpeg&w=3840&q=75)
Komplett leveranse
I utviklingen av Brillelands nettbutikk bistår Knowit som en komplett og tverrfaglig leverandør. Vi har ansvaret for prosjektledelse, analyse, konsept, informasjonsarkitektur, interaksjonsdesign, brukertest, grafisk design, systemarkitektur, systemutvikling – samt support og beredskap. Utviklingen skjer i tett samarbeid med Brillelands egne ansatte.
![Bilde av kategorisiden for solbriller på Brillelands nettbutikk](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fwww.knowit.no%2Fglobalassets%2Fcase%2Fexperience%2Fbrilleland%2F03-to-layouts-beige-large.jpeg&w=3840&q=75)
![Bilde av illustrasjoner brukt på Brillelands nettbutikk](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fwww.knowit.no%2Fglobalassets%2Fcase%2Fexperience%2Fbrilleland%2Ficoner_illustrasjoner_ny.jpeg&w=3840&q=75)
Fakta om løsningen
Brillelands løsning er basert på Episerver CMS, Episerver Commerce, Episerver Find og inRiver PIM (Product Information Management). Nettbutikken er integrert med Klarna, en godt kjent betalingsløsning i det norske markedet. Den er fullintegrert med Brillelands ERP-system Navision. Løsningen er også integrert med tjenesten Seebrite som gir innsikt og operasjonell støtte til alle, fra butikkmedarbeidere til toppledelsen.
![Bilde av en 404-side for Brillelands nettbutikk](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fwww.knowit.no%2Fglobalassets%2Fcase%2Fexperience%2Fbrilleland%2F404-ny.jpeg&w=3840&q=75)
Vil du vite hvordan vi kan hjelpe deg?
Ta kontakt så hører du fra oss!
![](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fwww.knowit.no%2Fcontentassets%2F992c9befb6354cc1a48550925c48030b%2Fmona-hvattum-2.png&w=3840&q=75)
Mona Hvattum
Salgsansvarlig
Knowit Norge