Gå til hovedinnhold
Til hjemmesiden til Knowit

CASE

HEIDENREICH

Ny netthandel og integrasjonshub for Heidenreich – utviklet i tett partnerskap med Knowit

NETTHANDEL

Heidenreich og Knowit har utviklet en ny e-handelsløsning og integrasjonshub – i et tett, smidig samarbeid preget av åpenhet, tillit og felles mål. Resultatet: Bedre kundeopplevelse, økt digital synlighet og en fremtidsrettet plattform for vekst.

UTFORDRING

Fra kompleksitet til kundevennlighet – behov for en ny digital plattform

Heidenreich er en erfaren og solid aktør i VVS-bransjen. Med stadig høyere krav fra både marked og kunder, var det behov for å tenke nytt. De ønsket en ny digital plattform som kunne håndtere komplekse produktdata, støtte nye forretningsmodeller og samtidig gjøre det enklere for rørleggerne å raskt finne frem til rett produkt. 

Eksisterende løsning var funksjonsrik, men opplevdes som tung og lite intuitiv. Selskapet trengte også en strukturert, fremtidsrettet integrasjonshub for å få orden på datakvalitet og sikre sømløs flyt mellom systemer. Ambisjonen var tydelig: Bygge for fremtiden og gjøre det sammen.

Å jobbe med Knowit gir Heidenreich kapabiliteten til å jobbe smidig, fremtidsrettet og effektivt. Sammen får vi til ting som ingen tenker er mulig – dette fordi vi har integrert menneskene gjennom et godt rammeverk, takhøyde og smil!


James Ocampo

IT- og digitaliseringsdirektør, Heidenreich

En mann som plukker varer til en ordre

LØSNING

Ett lag, én retning – smidig samarbeid, dyp innsikt og moderne teknologi

Fra første dag jobbet Heidenreich og Knowit sammen som et lag. Rundt bordet satt det utviklere, designere, SEO-spesialister og forretningsutviklere sammen med Heidenreich med én felles ambisjon: Å skape en plattform som virkelig løser hverdagen for rørleggerne.

De første handlene ble gjennomført allerede 9 mnd etter prosjektets oppstart. 10 utvalgte pilotkunder fikk teste løsningen i en “Friendly User Trial” med tett oppfølging fra Heidenreich og Knowit. I pilotfasen fikk vi testet løsningen grundig med til slutt rundt 300 kunder som ga oss verdifull feedback før full-lansering. I begynnelsen av februar 2025 ble det full skala lansering, og det er gjennomført over 6500 ordre i løsningen de første 2 månedene etter full lansering. Omsetningen har allerede passert gammel løsning og er på god vei til å sette rekorder. 

Heidenreich sin nettbutikk på mobil

Det ble tidlig klart at et godt søk var en kritisk suksessfaktor for den nye netthandelen. Valget falt på Algolia som søkemotor med AI-muligheter. Arbeidet med søket er omfattende og det er lagt ned betydelig arbeid i å trene søkemotoren for å gjøre søkene mer treffsikre. Dette basert på domenekunnskap, brukeratferd og innsikt fra både intervjuer samt intern- og eksternsøk. 

Brukerinnsikt sto sentralt i hele prosessen. Vi intervjuet rørleggere, observerte hvordan de søker etter og bestiller produkter, og kartla hvilke utfordringer de møter i en travel hverdag. Innsikten viste at produkter ofte omtales ulikt avhengig av leverandør og at dårlig søk eller mangelfull informasjon førte til unødvendige feilbestillinger.

Dette formet hele strukturen for løsningen – fra informasjonsarkitektur og innhold til hvordan søket skulle fungere og hvordan produktinformasjon skulle skrives og vises. Gjennomgående i prosjektet brukte vi MVP-prinsippet (minimum viable product), med løpende brukertesting. Det innebar å lansere tidlig med de viktigste funksjonene, og kontinuerlig forbedre basert på faktiske behov og tilbakemeldinger. Det gjorde det mulig å prioritere riktig og raskt.

En rørlegger som velger ut rør

Kompleks teknologisk økosystem

Kompleksiteten i prosjektet var betydelig. Løsningen skulle håndtere:

  • Over 45 000 produkter med varianter og relasjoner
  • Tusenvis av kunder, hver med egne prisfiler og rabatter
  • Integrasjon mot ERP og flere forretningskritiske systemer
  • Krav til høy ytelse, skalerbarhet og sikkerhet
  • Fleksibilitet for fremtidig tjenesteutvikling

Derfor valgte vi en moderne og løst koblet arkitektur basert på fleksible, skybaserte plattformer:

Norce – e-handelsplattform med innebygget PIM, for strukturert produktdata, berikelse og god variantlogikk.

Sanity – headless CMS med redaktørvennlig grensesnitt og støtte for fleksibel innholdsproduksjon.

Algolia – søkemotor med AI-muligheter, tunet basert på brukeratferd og innsikt fra både intervjuer og intern- og eksternsøk.

Alle systemer er knyttet sammen gjennom en integrasjonshub som gir en sømløs flyt mot ERP og andre interne forretningssystemer. Dette gir bedre datakvalitet, reduserer feil og legger grunnlag for fremtidige tjenester.

SEO som en integrert del av løsningen

SEO har vært en rød tråd gjennom hele prosjektet. Helt fra første stund har vi gjennomført søkeordsanalyser og jobbet systematisk med både struktur, metadata og teknisk SEO.

For å gjøre optimalisering tilgjengelig for innholdsprodusenter uten teknisk kompetanse, bygget vi inn SEO-styring direkte i Sanity. Her kan redaktørene selv styre kanoniske tagger, metadata og Open Graph, Robots.txt og sitemap-funksjonalitet, og visning i søkemotorer.

Vi la også opp til fleksible maler og komponenter som gir kontroll over strukturert data (schema.org), og testet grundig med verktøy som Screaming Frog og Sitebulb for å sikre at alt er crawl- og indeksérbart. I tillegg brukte vi innsikt fra Algolia for å optimalisere overlappet mellom intern- og eksternsøk.

Heidenreich sin nettbutikk på pc

RESULTAT

Brukerdrevet løsning som forenkler, forbedrer og frigjør tid

Etter et tett samarbeid har vi sammen med Heidenreich laget en plattform og nettbutikk som imøtekommer rørleggernes hverdag, og de utfordringer de står overfor. Tett kobling mellom innsikt og utvikling, kombinert med smidig samhandling og teknisk presisjon, har gitt

Heidenreich en plattform som leverer på alle nivåer:

  • en enklere og mer effektiv handleopplevelse
  • færre feilbestillinger
  • mer fornøyde kunder
  • økt kompetanse og forståelse for digitalt salg internt
  • styrket SEO og synlighet i markedet

Kort tid etter full-lansering, viser evalueringer at 9 av 10 foretrekker den nye fremfor den gamle netthandelen. Det viktigste? At rørleggerne nå raskt finner det de trenger, og kan stole på at det de bestiller, er riktig.

Heidenreich står nå enda sterkere rustet til å utvikle nye tjenester og løsninger sammen med kundene sine.


Mona Hvattum

Salgsansvarlig

Knowit Norge