CASE
BERGEN NÆRINGSRÅD
Ny, rød tråd for Bergen Næringsråd
Bergen Næringsråd ønsket et mer moderne, dynamisk og modig uttrykk som forsterket posisjonen som en av de viktigste politiske arenaene i vest.

Knowit Experience svarte med å kombinere historisk tyngde med et friskt og energisk formspråk som favner hele bredden av regionens næringsliv – fra startups til konsern.
Den nye identiteten gjør at vi kan kommunisere mer tydelig hvem vi er og hva vi står for. I tillegg forsterkes både gjenkjennelse og tillit i markedet.
Espen Børhaug
kommunikasjonsleder, Bergen Næringsråd
Tidløst moderne
Konseptet for den nye identiteten er kobling – essensen av det næringslivsorganisasjonen holder på med. Dessuten var en modernisering på høy tid for å vise at den 180 år gamle organisasjonen rommer og appellerer til ulike demografier.
Selv om identiteten nå har gjennomgått en modernisering, er den tidløs. Historien tilbake til 1845 er ivaretatt, samtidig som blikket løftes mot fremtidsrettede visjoner for regionen. Og så er identiteten utviklet for å fungere like godt på trykk som på web
Vera
Designer, Knowit

Håndtegnet logo
Logoen fletter sammen bokstavene B og N, og symboliserer samarbeid, samspill og felles retning. Vera forteller at monogrammer ofte kan gi litt stive og autoritære assosiasjoner. For et mer organisk og uttrykksfullt preg skisset hun med blyant på papir.
– Kaligrafien forsterker retningen Bergen Næringsråd ønsker å bevege seg mot – mer dynamisk, mer inkluderende. Logoen er også inspirert av sirkulære emblemer rundt omkring på Handelens og Sjøfartens hus, hvor de holder til.
Gullfargen er klassisk. Fargepaletten gir imidlertid rom for å gå fra formell til uformell, fra “corporate” til mer leken og digital. Knowit Experience har utarbeidet et regelverk for fargebruk og fonter som støtter opp om de grafiske elementene, samt et komponentbibliotek.


Rykende prosess med høyt engasjement
Veien til ny identitet var ikke friksjonsfri. Merkevaresjef Tom Lekven Nilsen forteller at prosessen var preget av høyt engasjement og tydelige meninger – noe som har fungert som en rettesnor for retning og kvalitet.
– Underveis har vi vært rykende uenige, og sånn kan det godt være. Vi har utviklet noe som vi alle er veldig fornøyd med, bekrefter Espen Børhaug.
Med ny identitet står Bergen Næringsråd sterkere i møte med medlemmer, samarbeidspartnere og offentligheten. Identiteten gir også rom for utvikling, og gjør det enklere å være synlig og relevant i tiden som kommer.




Idun Storm
Salgsansvarlig
Knowit Norge