Gå til hovedinnhold
Til hjemmesiden til Knowit

CASE

AVINOR

Sommerens mørkeste kampanje

MARKEDSFØRING & MERKEVARE

Norge forbindes ofte med fjorder, fjell og midnattssol – men landet har så mye mer å by på. Sommeren 2024 utviklet Knowit en kampanje som viste en mørkere side for å vekke interessen til utenlandske turister.

De siste to årene har 80 % av trafikkøkningen på flyplassen kommet fra utenlandske turister. Målet var derfor skape oppmerksomhet rundt norske merkevarer 
– og inspirere de reisende til å handle i butikkene – før de setter seg ved gaten.

Sommeren er vår viktigste salgsperiode, og utenlandske turister er den raskest voksende kundegruppen. Med Don’t Leave Norway Behind ville vi vise frem de norske merkevarene på flyplassen på en ny og overraskende måte.


Silke Salbert

CMO i Avinor


IDÉ

Sommerkolleksjonen i nytt lys

Den lyse sommerkolleksjonen ble satt i en ny kontekst ved å kombinere norske merkevarer med landets største kulturelle eksport: norsk svartmetall.

– Norge er et land av kontraster. Når vi setter ulike uttrykk opp mot hverandre, oppstår energi og spenning. Dette brukte vi for å løfte frem norsk mote og design, forteller Anders Asheim, art director i Knowit.

Uttak fra kampanjen "Don't leave Norway behind"

LØSNING

"Don't leave Norway behind"

Avinor omfavnet ideen om å bruke dette særegne norske kulturfenomenet. Resultatet ble en kampanje som strakk seg fra print og digitale skjermer til live-eventer og butikkmateriell – alt for å minne reisende på å ta med seg en del av Norge.

Uttak fra kampanjen "Don't leave Norway behind"

PROSESS

Sammen om utvikling

Avinor utfordrer oss til å tenke nytt, og vi utfordrer tilbake. Prosessen var preget av åpenhet og gjensidig tillit, der både vi og Avinor hadde en felles ambisjon: å gjøre flyplassene til mer enn bare et sted du reiser gjennom, men til en spennende shoppingdestinasjon. 


RESULTAT

Målbare gevinster

Gjennom sommeren 2024 nådde kampanjen 4,2 millioner reisende. Dette ga 5 % flere nye kunder, 2 % økt kundespending og hele 300 % avkastning på markedsinvesteringen. Don’t Leave Norway Behind leverte med andre ord svært sterke resultater og viste kraften i å bryte med forventninger og skape en helhet gjennom hele kundereisen. 

Ørjan Sveen

Salgsansvarlig

Knowit Norge