CASE
AVINOR
Sommerens mørkeste kampanje
Norge forbindes ofte med fjorder, fjell og midnattssol – men landet har så mye mer å by på. Sommeren 2024 utviklet Knowit en kampanje som viste en mørkere side for å vekke interessen til utenlandske turister.

De siste to årene har 80 % av trafikkøkningen på flyplassen kommet fra utenlandske turister. Målet var derfor skape oppmerksomhet rundt norske merkevarer – og inspirere de reisende til å handle i butikkene – før de setter seg ved gaten.
Sommeren er vår viktigste salgsperiode, og utenlandske turister er den raskest voksende kundegruppen. Med Don’t Leave Norway Behind ville vi vise frem de norske merkevarene på flyplassen på en ny og overraskende måte.
Silke Salbert
CMO i Avinor
IDÉ
Sommerkolleksjonen i nytt lys
Den lyse sommerkolleksjonen ble satt i en ny kontekst ved å kombinere norske merkevarer med landets største kulturelle eksport: norsk svartmetall.
– Norge er et land av kontraster. Når vi setter ulike uttrykk opp mot hverandre, oppstår energi og spenning. Dette brukte vi for å løfte frem norsk mote og design, forteller Anders Asheim, art director i Knowit.

LØSNING
"Don't leave Norway behind"
Avinor omfavnet ideen om å bruke dette særegne norske kulturfenomenet. Resultatet ble en kampanje som strakk seg fra print og digitale skjermer til live-eventer og butikkmateriell – alt for å minne reisende på å ta med seg en del av Norge.

PROSESS
Sammen om utvikling
Avinor utfordrer oss til å tenke nytt, og vi utfordrer tilbake. Prosessen var preget av åpenhet og gjensidig tillit, der både vi og Avinor hadde en felles ambisjon: å gjøre flyplassene til mer enn bare et sted du reiser gjennom, men til en spennende shoppingdestinasjon.
RESULTAT
Målbare gevinster
Gjennom sommeren 2024 nådde kampanjen 4,2 millioner reisende. Dette ga 5 % flere nye kunder, 2 % økt kundespending og hele 300 % avkastning på markedsinvesteringen. Don’t Leave Norway Behind leverte med andre ord svært sterke resultater og viste kraften i å bryte med forventninger og skape en helhet gjennom hele kundereisen.

Ørjan Sveen
Salgsansvarlig
Knowit Norge