CASE
HEIDENREICH
Teknisk SEO fra idé til lansering for Heidenreich
For å styrke markedsposisjonen moderniserte Heidenreich sin digitale plattform med teknisk SEO som grunnmur. Brukeropplevelsen står i sentrum, med en løsning som samtidig er tilrettelagt for søkemotorer og generativ AI.

UTFORDRING
En digital plattform som hverken støttet synlighet eller skalering
Heidenreich hadde behov for en robust plattform som kunne håndtere deres omfattende vareutvalg og produktvarianter. Sammen skulle vi skape en ny e-handelsløsning og integrasjonshub, og i dette caset går vi nærmere inn på hvordan vi jobbet med SEO.
Målet for SEO i prosjektet var tydelig fra start: å skape en teknisk optimalisert plattform som ville gi Heidenreich organisk vekst i fremtiden.
Den eksisterende løsningen var verken optimalisert for on-page eller teknisk SEO, noe som førte til dårlig synlighet og lav rangering på strategisk viktige søkeord. Det ble derfor avgjørende å utvikle en løsning som behandlet alle produktvarianter korrekt for både søkemotorer og kunder, samtidig som SEO-innstillinger ble gjort forståelige og lett tilgjengelige for kontinuerlig optimalisering av nettsiden og nettbutikken.
En av de største utfordringene var å unngå duplikatinnhold som kunne oppstå fra små variasjoner i den store produktkatalogen på 45.000 utstyr, samt å skape en løsning som gjorde funksjoner for søkemotoroptimalisering lett tilgjengelige for nettredaktører.
Gjennom strategisk arbeid med SEO i prosjektet, har vi løftet vår digitale synlighet i VVS-markedet til et nytt nivå. Prosjektet har gitt svært gode målbare resultater i form av økt trafikk, bedre rangeringer og flere henvendelser – et tydelig bevis på at godt håndverk også gjelder digitale prosjekter!
James Ocampo
IT- og digitaliseringsdirektør, Heidenreich

Skjermbilde fra daværende nettside heidenreich.no.
PROSESS
En strategisk og tverrfaglig tilnærming
For å sikre en effektiv utviklingsprosess, jobbet et tverrfaglig team bestående av en teknisk SEO-spesialist, utviklere, designere og kunden tett sammen gjennom hele prosjektet i agile sprintløp.
SEO var involvert allerede i preproduksjonsfasen, hvor det ble utført søkeordsanalyser og viktig innsiktsarbeid på eksisterende innhold og teknisk tilrettelegging. Dette ble grunnlaget for en innholdsstruktur som hadde som mål å sikre synlighet og gi det redaksjonelle teamet fleksibilitet.
Heidenreich var tett involvert gjennom hele prosjektet. For å øke forståelsen og kunnskapen om søkemotoroptimalisering, hvordan Google fungerer og hvorfor det er viktig, gjennomførte vi flere SEO-kurs tidlig i prosessen. Innsikten fra kursene styrket samarbeidet og førte til at kunden selv kunne bidra med verdifulle innspill underveis. Det er tross alt de som skal videreføre arbeidet i årene fremover, derfor er det viktig å legge dette grunnlaget tidlig i prosjektet.
Vi utførte også hyppige tekniske tester i både test- og stagingmiljøer. Verktøy som Screaming Frog og Sitebulb ble brukt for å identifisere og løse tekniske utfordringer som eksempelvis ikke-crawlbare elementer og strukturerte data som trengte tilpasninger.
Det tette samarbeidet la grunnlaget for en løsning som både oppfylte kundens behov og tekniske krav.

Skjermbilde fra en crawl i SEO-verktøyet Screaming Frog.
LØSNING
En skreddersydd SEO-løsning for Heidenreich
Sammen med Heidenreich utviklet vi en fleksibel og fremtidsrettet nettbutikkløsning bygget på Sanity og PIM-systemet Norce. I tillegg har vi brukt mye tid på å optimalisere og tune internsøkemotoren Algolia. Det finnes mye overlapp mellom brukeratferd i intern- og eksternsøk, så SEO har jobbet mye med data fra Algolia.
Et sentralt fokus var å gi redaktørene full kontroll over elementer som kanoniske tagger, metadata, robots.txt og Open Graph-tags. Sanity er et headless CMS som gir større fleksibilitet enn tradisjonelle CMS. Men der tradisjonelle løsninger ofte tilbyr innebygde SEO-verktøy må det tilpasses manuelt i Sanity, noe som har gjort dette prosjektet ekstra spennende å jobbe med.
For å gi redaktørene muligheten til å optimalisere innhold uten behov for utviklerstøtte, bygget vi en integrasjon for SEO-styring direkte i CMS-et.

Et skjermbilde fra Sanity. Her har vi en egen robots.txt-editor som enkelt lar redaktør legge til og fjerne disallows. I skjermbildet ser vi robots.txt-filen for stage, hvor alle User Agents med unntak av Screaming Frog er blokkert fra domenet.
Et annet viktig aspekt av løsningen var arbeidet med robots.txt og dynamiske sitemaps. Ved å bygge et system der redaktører selv kan styre hvilke sider som indekseres, blir det enkelt for Heidenreich å tilpasse og oppdatere hvilke sider som skal være tilgjengelige for søkemotorer.
Arbeidet med et headless CMS som Sanity krevde tilpasset funksjonalitet for å sikre at alle tekniske SEO-elementer var på plass. Dette inkluderte testing av JavaScript for å sikre at innhold og elementer var fullt ut crawlbart.
Selv om prosjektet ble lansert som en MVP – en tilnærming der man lanserer et produkt med kun de mest nødvendige funksjonene – ble det likevel inkludert mange avanserte SEO-verktøy som gir Heidenreich et solid fundament for videre utvikling og vekst.
RESULTAT
Resultat og verdi for Heidenreich
Resultatet er en søkemotoroptimalisert plattform som gir Heidenreich økt synlighet på både redaksjonelt innhold og produkter, og mer kontroll over sin digitale tilstedeværelse.
Nye funksjoner i Sanity gir redaktørene frihet til å skape tilpassede titler, metabeskrivelser, headere og kanoniske tagger – alt med et enkelt brukergrensesnitt. Heidenreich har nå en plattform som er teknisk solid, og som fremhever produktene på en måte som både kundene og søkemotorene elsker.

Skjermbildet viser blant annet en 135% økning i engasjerte sesjoner og over 950% økning i key events - inklusive faktiske salg
Vi kan melde en oppgang på 135% av engasjerte sesjoner på nettsiden på seks måneder. Dette betyr at over dobbelt så mange besøker siden over 10 sekunder, har mer enn to sidevisninger eller utfører en konvertering i en ny nettbutikk enn den gamle.


Organisk trafikk er den største kilden for nye brukere til heidenreich.no så langt i år - hele 32 479 nye brukere, som er mer enn tre ganger så mange som direkte trafikk og langt over nivået til øvrige kanaler.
Når vi sammenligner august måned fra 2024 til 2025, så ser vi økning på over 100% i antall visninger og over 60% økning i antall klikk i Google-søk. Dette er en stor økning.

I skjermbildet ser vi organisk synlighet for domenet heidenreich.no over de siste fem år. Markert med rød pil er lansering av ny nettside og nettbutikk, og i tiden etterpå ser vi en klar og tydelig oppgang i synlighet.
I verktøyet Sistrix, som måler og visualiserer organisk synlighet i Google på tvers av alle søkeord, ser vi en hele 164% oppgang fra før lansering til seks måneder etterpå.

I skjermbildet ser vi at gammel URL-struktur (rød linje) veldig raskt ble byttet ut med ny URL-struktur (blå linje). Nye produktsider presterer bedre enn gamle sider noen gang gjorde når det kommer til synlighet.
Organisk trafikk er den største eksterne kilden til faktiske salg på heidenreich.no, og er langt foran både direktetrafikk og betalt annonsering i kroner og øre. Som vi ser på grafen er dette også en oppadgående trend, hvor organisk trafikk står for flere og flere salg.

Kilder til faktiske kjøp på heidenreich.no ekskludert egen kjøpsløsning.
Oppsummering
Prosjektet med Heidenreich viser hvordan teknisk SEO, riktige teknologivalg og tett samarbeid kan skape en digital plattform som ikke bare fungerer i dag, men som er bygget for å vokse i takt med økte behov i årene som kommer.
Ved å involvere SEO fra første stund, tilrettelegge for kontinuerlig optimalisering og gi redaktører de verktøy de trenger, har Heidenreich fått en løsning som gir målbare resultater.
Dette caset er et tydelig bevis på at når SEO er en integrert del av hele prosessen, blir sluttresultatet en plattform som leverer – både for brukerne, kunden og søkemotorene.
I Knowit vet vi hva vi snakker om når vi snakker om SEO. Ta kontakt for en prat om fremtiden i søk og hvordan du kan tilrettelegge for det.

Ørjan Sveen
Salgsansvarlig
Knowit Norge