Gå til hovedinnhold
Til hjemmesiden til Knowit

CASE

BRILLELAND

Nettbutikk for Brilleland: Vennlig, enkel og profesjonell

NETTHANDEL

Målet med nettbutikken til Brilleland er at den skal framstå på samme måte som kjedens fysiske butikker: Vennlig, profesjonell, enkel og effektiv. Samtidig utgjør løsningen et viktig ledd i en større digital vekststrategi.

Brilleland har vært en ledende norsk optikerkjede i over 30 år. Med butikker over hele landet var de modne for å etablere en fullverdig e-handelsløsning. Med denne på plass har kjeden en mulighet til å bli enda viktigere for sine kunder og slik bidra til vekst og lønnsomhet. 

Inngår i større satsing

Brilleland er ledende i Norge på linseabonnement. Dette er en viktig inntektskilde for kjeden, men samtidig et område med sterk konkurranse. Den nye netthandelsløsningen inngår i en større satsing der Brilleland søker å komme tettere på og bli enda viktigere for sine kunder. Fokuset i videre utvikling av løsningen er å gi kundene tilgang til relevant informasjon om tidligere kjøp for enklere gjenkjøp og økt lojalitet. Dette vil også gjøre det mulig å skreddersy tilbud og tjenester til hver enkelt kunde. Personvern er ivaretatt ved at Knowit (tidligere Creuna) har utviklet en egen håndtering av samtykker for Brilleland, i tråd med GDPR. Den er fleksibel å bruke for redaktører, og gjør det enkelt for Brillelands netthandelskunder å administrere sine egne opplysninger på «min side». 

Etableringen av en digital produktbase (PIM system) er en sentral brikke i Brillelands satsning. Her finnes all produktinformasjon, bilder og innhold samlet, noe som gjør det mulig å gi kundene god produktinformasjon i butikk, på nett og i øvrig kommunikasjon. Gjennom å sikre kundeinnsikten og produktinformasjonen digitalt kan Brilleland gi bedre kundeopplevelser til sine kunder og utvikle nye digitale tjenester.       

Bilde av forsiden til Brillelands nettbutikk
Bilde av Brillelands nettbutikk på mobil

Komplett leveranse

I utviklingen av Brillelands nettbutikk bistår Knowit (tidligere Creuna) som en komplett og tverrfaglig leverandør. Vi har ansvaret for prosjektledelse, analyse, konsept, informasjonsarkitektur, interaksjonsdesign, brukertest, grafisk design, systemarkitektur, systemutvikling – samt support og beredskap. Utviklingen skjer i tett samarbeid med Brillelands egne ansatte.

Bilde av kategorisiden for solbriller på Brillelands nettbutikk
Bilde av illustrasjoner brukt på Brillelands nettbutikk

Fakta om løsningen

Brillelands løsning er basert på Episerver CMS, Episerver Commerce, Episerver Find og inRiver PIM (Product Information Management). Nettbutikken er integrert med Klarna, en godt kjent betalingsløsning i det norske markedet. Den er fullintegrert med Brillelands ERP-system Navision. Løsningen er også integrert med tjenesten Seebrite som gir innsikt og operasjonell støtte til alle, fra butikkmedarbeidere til toppledelsen.

Bilde av en 404-side for Brillelands nettbutikk

Mona Hvattum

Salgsansvarlig

Knowit Norge