Gå til hovedinnhold
Til hjemmesiden til Knowit

CASE

CIRCLE K

Forenkler hverdagen for skandinaviske elbil-eiere

STRATEGI, INNOVASJON & RÅDGIVNING

Circle K er verdens ledende global drivstoff- og nærbutikkjede. Selskapet har de senere årene intensivert sin innsats innenfor emobility, med sterk vekt på å utvide nettverket av elektriske kjøretøyladestasjoner. Med mål om å gjøre elektrisk kjøretøyoppladning like praktisk som tradisjonell bensinpåfylling, streber Circle K etter å være en fremtredende aktør i det grønne skiftet. Med Norge og Norden som laboratorium ruller Circle K nå ut en helt ny plattform og nye tjenester som vil forenkle lading både hjemme og langs veien, først i Skandinavia og senere til resten av Circle Ks globale nettverk.

Knowit har levert

Knowit har levert Go-To-Market programledelse, plattformmigrering og produktutvikling.

Hvordan forbli relevante i en (el)-revolusjon

Med et økende salg av elbiler over hele verden vil stadig flere bilister bli avhengige av å kunne lade bilen sin raskt og enkelt på veien i årene som kommer. Med en raskt voksende etterspørsel har det blitt en utfordring for Circle K å raskt nok kunne rulle ut tjenester til kundene, samtidig som forretningsområdet var under oppskalering. 

For å effektivisere lanseringer og utrullingen av nye tjenester og ny plattform ble Knowit valgt som samarbeidspartner for å etablere og drive Circle K sitt Go-To-Market-program. 


Ladestasjon til elbiler

Programledelse for å sikre kraften i satsningen på tvers av geografi og partnere

Vårt oppdrag ble å etablere en program-funksjon for å koordinere samarbeidet mellom Emobilitys produktutvikling og drift av tjenesteplattformen, og de lokale operasjonene i Norge og Danmark. Dette omfattet planlegging og gjennomføring av lansering av den nye plattformen og appen i Danmark, samt å legge til rette for en sømløs overgang til ny app og tjeneste for alle eksisterende lade-kunder i Norge. Dette inkluderte opplæring, programledelse og prosjektledelse av utrullingsprosjektene i Danmark og Norge, forbedringer av kundereisen relatert til lading og betaling, samt koordinering og bistand til alle involverte Group og Business Unit funksjoner slik som Sales & Marketing, Customer Support, Operations og Finans. 


Circle K's app for lading av elbiler

Organisert for smidig arbeidsmetode på tvers

Sammen med nøkkelressurser fra de ulike funksjonene i Circle K etablerte og jobbet vi etter en program- og styringsstruktur tilpasset en ny smidig arbeidsmetode i Circle K. 


Knowit har vært svært viktig for å realisere våre planer og ambisjoner om å forbedre brukeropplevelsen for elbil-kunder i hele Norden. Deres kompetanse og kapasitet har gjort oss i stand til å raskt og effektivt skalere organisasjonen vår kortsiktig for å møte de umiddelbare behovene i markedet, samtidig som vi sammen kunne sette søkelys på å bygge fremtidsrettede prosesser for en effektiv skalering av vårt tilbud til el-bilister globalt. Vi er svært fornøyde med hvordan prosjektene har blitt gjennomført, og ikke minst hvordan samarbeidet har fungert mellom Knowit-teamet og våre egne ressurser i Circle K.


Håkon Stiksrud, Global Head of eMobility

Circle K


Maria Nikitina

Salgsansvarlig

Knowit Norge