Bakgrunn

Den nye netthandelsløsningen var en viktig brikke i Nilson Group sin storsatsing med konseptet FEETFIRST som gjør det enklere for skoelskeren å handle sko fra de ulike butikkjedene, både på nett og i fysiske butikker. FEETFIRST knytter sammen netthandel og fysiske butikkene på en god måte, og vil være første skritt i en større omnichannel satsning. Endelig kan vi tilby hver eneste kunde et bredere sortiment og en forenklet kjøpsprosess. En rød tråd som går gjennom alle våre kanaler hvor vi alltid setter våre kunder først, sier Mats Nilsson, administrerende direktør i Nilson Group.

Ta kontakt
Anders Fossøy
Salg - Knowit Experience, Bergen
Bli kontaktet
Bli kontaktet

Vil du at jeg skal ringe deg?

Takk! Jeg tar kontakt så snart som mulig.

Ta kontakt
Amund Brandsrud
Salg - Knowit Experience, Oslo
Bli kontaktet
Bli kontaktet

Vil du at vi skal ringe til deg?

Takk! Vi tar kontakt så snart som mulig.

Utfordring

En av de største utfordringene i den nye netthandelsløsningen var å lage et tydelig design og en enkel navigasjon, ikke bare for å forenkle kjøpsprosessen, men for å inspirere kunden til å handle fra de forskjellige butikkjedene under samme digitale tak. 

Siden hver butikkjede i Nilson Group har sterke og godt etablerte merkevarer var det viktig å la dem bevare sin visuelle identitet og mulighet til unikt og tilpasset innhold. Dette kombinert med å skape gjennomgående samme navigasjon og struktur gir kunden en helhetlig brukeropplevelse som forsterker den digitale helheten. Det gir kunden mulighet til å handle i noen av butikkjedene eller til å utforske hele sortimentet gjennom FEETFIRST, på samme måte som i de fysiske FEETFIRST butikkene.

Med det store og brede sortimentet som FEETFIRST tilbyr kom også utfordringen med å hjelpe kunden med å finne den riktige skoen. Det stilte store krav til søk, navigasjon, filtrering og sortering. Dessuten trengte man mulighet til å gi inspirerende anbefalinger, løfte frem kampanjer og annen relevant informasjon i  både kategori- og produktoppføringer og i redaksjonelt materiale. EPiServer Find med mulighet for funksjoner som ”search as you type” og ”did you mean” utgjør en viktig del av netthandelsplattformen.

En annen stor utfordring var å koble sammen nettbutikker og fysiske butikker, med over 300 butikker i Sverige, Norge og Finland. Kunden må for eksempel kunne hente eller returnere varene sine kostnadsfritt i butikken. Andre eksempler på funksjoner som visker ut grensene mellom de ulike salgskanalene er å finne lagerbeholdningen for en spesifikk sko, men også å finne lagerinformasjonen for en spesifikk butikk.

Teknologien

Netthandelplattformen bygger på EPiServer Commerce og EPiServer Find med integrasjon mot Nilson Group sine ulike backoffice systemer. Produkter, kategorier, lagersaldo, kunder og andre data integreres med Nilsons egetbyggede kjøpssystem. Koblinger til ordrestrøm er gjort mot levering, plukk og pakking. Alle transaksjoner sendes direkte fra EPiServer til Nilsons kassesystem Extenda som brukes i butikkene. Klarna Checkout er implementert som betalingsløsning og Retain24 for bruk av gavekort. Det finnes også kobling for å bruke bonus fra Nilsons kundeklubb. iP1 brukes for å sende SMS med status på kundeordrer og Vergic brukes til å tillate kunder å chatte med kundeservice.

Prosjektet

Det ble gjennomført et forprosjekt for å tydeliggjøre mål og strategi for netthandelsplattformen, samt utvikle designkonsept og tekniske kravspesifikasjoner. Så begynte den faktiske gjennomføringen av prosjektet som ble kjørt i henhold til Knowit Experience sin Agile metodikk med sprintleveranser hver tredje uke over seks måneder.

Full åpenhet og tydelig kommunikasjon fra både oss som bestillere og Knowit som partner har vært en suksessfaktor i prosjektet. 

Selvfølgelig har vi hatt problemer på veien, men det har alltid vært et felles fokus på det endelige målet og hvordan vi på best mulig måte skal nå det sammen, sier Anders Ammilon, Business Process and IT Development manager hos Nilson Group. 

Prosjektet ble lansert på sensommeren etter en intensiv akseptansetest periode. Det gode samarbeidet fortsetter for å videreutvikle og optimalisere netthandelsplattformen etter hvert som nye behov oppstår.

Resultatet

Allerede noen måneder etter lansering kunne Nilson Group se en økt konvertering til netthandel og tidligere salgsrekorder er slått. ”Det har vært en tøff reise, men den nye netthandelsløsningen selger som aldri før. Vi er veldig fornøyde med Knowit Experience som partner og i 2017 vil vi sammen fortsette satsingen mot Unified Commerce i verdensklasse” sier Mats Nilson. 

Ta kontakt
Anders Fossøy
Salg - Knowit Experience, Bergen
Bli kontaktet
Bli kontaktet

Vil du at jeg skal ringe deg?

Takk! Jeg tar kontakt så snart som mulig.

Ta kontakt
Amund Brandsrud
Salg - Knowit Experience, Oslo
Bli kontaktet
Bli kontaktet

Vil du at vi skal ringe til deg?

Takk! Vi tar kontakt så snart som mulig.

Til toppen