Gå til hovedinnhold
Til hjemmesiden til Knowit

CASE

GLAMOX

Ny logo og identitet for Glamox: En kilde til lys

DESIGN & BRUKEROPPLEVELSE

I samarbeid med Knowit Experience Oslo har lys-leverandøren Glamox fornyet sin logo og visuelle identitet. Hovedidéen er å framstille selskapet som en kilde til lys og smarte løsninger. Glamox har som forretningsidé å levere bærekraftig belysning som gir mennesker bedre arbeidsforhold og bedre trivsel. Den norske industrigruppen er en ledende leverandør til marin sektor og offshore-markedet verden over, samt til det profesjonelle byggemarkedet i Europa.

Varsom fornyelse

Forrige gang Glamox justerte sin logo var i 1982, altså for førti år siden. Den gamle logoen gjenspeilte ikke virksomhetens nye posisjon og ambisjoner. I tillegg var den for detaljert, noe som gjorde den vanskelig å bruke, både digitalt og fysisk. Også resten av merkeidentiteten trengte en gjennomgripende fornyelse og mer personlighet.

Men å endre en så tradisjonsrik logo måtte gjøres varsomt og ydmykt. Merkevaren er godt etablert i markeder verden over, og det var viktig å finne en balanse mellom gjenkjennelighet i symbolet og nødvendig fornyelse av hele profilen.

Gamle logo vs ny logo

En grafisk gjengivelse av lys

Det gamle symbolet er forenklet og ikke lenger stengt inne i en boks. Som en grafisk gjengivelse av lys strømmer strålene ut fra symbolet på digitale og analoge flater og i motion-bruk. Resultatet er en mer tidsriktig og dynamisk identitet som gjør at Glamox skiller seg tydelig ut i konkurransen på det internasjonale bedriftsmarkedet.

– Den nye logoen og identiteten skal uttrykke at Glamox er en kilde til lys, forteller Marc Ligeti, som er Lead Designer i KXO. – Vi ville skape assosiasjoner til lysstråler, briljans og positivitet og samtidig gi et subtilt hint til bokstaven G. Et tett og godt samarbeid med kunden var avgjørende på veien mot løsningen, ikke minst siden vi måtte ta vare på en etablert, verdifull merkevare, understreker Marc Ligeti.

""
""
""

Begeistring internt

I november 2021 ble den nye identiteten lansert internasjonalt til 2300 Glamox-ansatte i 16 land. Det fortelles om stor begeistring blant de ansatte. «Friskt», «moderne» og «veldig riktig for Glamox» var typiske kommentarer. Mange ga uttrykk for at dette er med å gjøre dem enda mer stolte av å jobbe i Glamox.

""
""

Global oppmerksomhet

Den nye identiteten er også blitt godt mottatt i designfaglige miljøer, og ikke bare i Norge. Glamox-jobben fikk én shortlist i The One Show, to shortlists i ADC (Art Directors Club), og ble tildelt utmerkelsen “Best-of-the-best” i designkonkurransen Red Dot Award, i kategorien Brand & Communications, en av de mest prestisjetunge internasjonale prisene innen design og kommunikasjon.


Anerkjennelse

Rebranding

Shortlist, ADC Awards 2022

Logo

Shortlist, ADC Awards 2022

Visual identity

Winner, Industrial Design Conference 2022

Corporate Design

Best of the best, Red Dot Awards 2022

Brand Identity

Shortlist, The One Show 2022

Mona Hvattum

Salgsansvarlig

Knowit Norge