Varsom fornyelse

Forrige gang Glamox justerte sin logo var i 1982, altså for førti år siden. Den gamle logoen gjenspeilte ikke virksomhetens nye posisjon og ambisjoner. I tillegg var den for detaljert, noe som gjorde den vanskelig å bruke, både digitalt og fysisk. Også resten av merkeidentiteten trengte en gjennomgripende fornyelse og mer personlighet.

Men å endre en så tradisjonsrik logo måtte gjøres varsomt og ydmykt. Merkevaren er godt etablert i markeder verden over, og det var viktig å finne en balanse mellom gjenkjennelighet i symbolet og nødvendig fornyelse av hele profilen.

En grafisk gjengivelse av lys

Det gamle symbolet er forenklet og ikke lenger stengt inne i en boks. Som en grafisk gjengivelse av lys strømmer strålene ut fra symbolet på digitale og analoge flater og i motion-bruk. Resultatet er en mer tidsriktig og dynamisk identitet som gjør at Glamox skiller seg tydelig ut i konkurransen på det internasjonale bedriftsmarkedet.

– Den nye logoen og identiteten skal uttrykke at Glamox er en kilde til lys, forteller Marc Ligeti, som er Lead Designer i KXO. – Vi ville skape assosiasjoner til lysstråler, briljans og positivitet og samtidig gi et subtilt hint til bokstaven G. Et tett og godt samarbeid med kunden var avgjørende på veien mot løsningen, ikke minst siden vi måtte ta vare på en etablert, verdifull merkevare, understreker Marc Ligeti.

Begeistring internt

I november 2021 ble den nye identiteten lansert internasjonalt til 2300 Glamox-ansatte i 16 land. Det fortelles om stor begeistring blant de ansatte. «Friskt», «moderne» og «veldig riktig for Glamox» var typiske kommentarer. Mange ga uttrykk for at dette er med å gjøre dem enda mer stolte av å jobbe i Glamox.

Den nye identiteten er også blitt godt mottatt i designfaglige miljøer, og ikke bare i Norge. Nylig ble det kjent at Glamox-jobben er kortlista i The One Show, en av de mest prestisjetunge internasjonale prisene innen design og kommunikasjon. Om profilen tildeles en av de høythengende blyantene bli først kjent på utdelingsseremonien i New York den 20. mai.

Lurer du på om vi kan hjelpe deg?
Mona Hvattum
Head of Consulting and Sales, Knowit Experience Oslo
Bli kontaktet
Bli kontaktet

Til toppen