Marc Ligeti i D&AD-juryen: Setter retningen for hvordan design kan bidra til en bedre verden
Publisert 22 apr 2021
Akkurat nå sitter Marc Ligeti, lead designer i Knowit, og vurderer noen av verdens beste kreative arbeider innen design og reklame. Konkurransen er kanskje den mest prestisjefylte av dem alle, D&AD, og kategorien er Design Transformation – løsninger som bidrar til å omforme selskaper og samfunnet til det bedre.
Løsningene som skal vurderes er ofte komplekse og kan omfatte hele bredden av designfaget – fra merkevare og identitet til digitale løsninger, operasjonell design og omgivelser. – Jeg tror vi kommer til å se den del arbeider som har sitt utspring i pandemien vi er inne i, sier Marc Ligeti. Slike spesielle utfordringer og begrensinger tvinger ofte fram kreative og nyskapende løsninger. Vi ser etter inspirerende ideer som er løst på en særlig god måte og vurderer både helheten og detaljene i håndverket. For å vinne den gjeve blyanten eller bli «shortlistet» må man virkelig klare å skille seg ut.
Marc er selv premiert i D&AD som sentral i teamet bak Oslo kommunes identitet. Dette arbeidet og hans tidligere D&AD-blyanter har nok bidratt til at han ble valgt ut i juryen. Han er ydmyk overfor oppgaven, ikke minst når han leser hva øverste leder i D&AD sier om juryens ansvar: “Remember you’ll be setting the benchmark for years to come, shaping our industries’ trends and choosing the work that will inspire and educate the next generation of creative talent. It’s a big responsibility, but that’s why you’re here and thanks for taking it on.”
I juryen sitter dyktige folk fra UK, Japan, Brasil, India, New Zealand og Sverige. Selv er Marc stolt over å representere Knowit og Norge. – Jeg vet jeg kommer jeg til å ta med meg masse nye inntrykk, inspirasjon og erfaringer. Det gir meg noe å strekke meg etter og styrker motivasjonen til å skape løsninger som gjør en forskjell for selskaper og samfunnet vi lever i – sammen med mine kolleger og våre spennende kunder i Knowit.
Om D&AD:
D&AD er en organisasjon for det globale design- og reklamesamfunnet. Organisasjonens formål er å fremme og stimulere til høyt faglig nivå innen design og reklame. Hvert år samler den presisjetunge D&AD Awards kreative ledere, designere og innovatører fra alle kontinenter til å kåre verdens beste kreative arbeider. I 2020 ble hele 21.000 innsendelser fra 76 land vurdert. Overskuddet fra priskåringene investerer D&AD i utdanningsprogrammer som hjelper nye talenter til å utvikle seg videre. De prisbelønte arbeidene og vurderingene som ligger til grunn danner også verdifulle læringsressurser for studenter og nye kreative talenter rundt om i verden.