4 sittende personer med hver sin mobil i hånden

Chat blir viktigere

Dagens kunder stiller økende krav til tilgjengelighet, raskere svar og enklere løsninger. Mye skyldes trolig eksplosjonen i bruk av meldingstjenester som Messenger, Slack, Kick, What’s App og We Chat. Ola og Kari Nordmann dedikerer så mye som 90 % av sin tid på mobilen til meldingsapplikasjoner, og har vent seg til en kommunikasjonskanal hvor de får svar i tilnærmet sanntid. Utviklingen viser at direkte kommunikasjon via f.eks. chat blir stadig viktigere, og bedrifter må finne nye løsninger for å komme i dialog med kunder på plattformer hvor de bruker mesteparten av sin tid.

Frustrert person med telefon i hånden

Nye forventninger til kundeservice og support

Utviklingen representerer et paradigmeskifte med nye krav til tilgjengelighet og responstid i dialog med kunder. Imøtekommelse av nye forventninger samt opprettholdelse av kvalitet i kundedialogen betyr for mange bedrifter betydelig ressursallokering til kundesentre. Med et økende antall henvendelser ser vi også en tilsvarende økning i kostander. Den tradisjonelle modellen for kundeservice og support settes under press. For å balansere kostnad og effektivitet må bedrifter utforske nye, smarte løsninger.

Papir og blyant

Automatisert kundedialog

Løsningen for mange bedrifter vil være å utforske mulighetene som finnes ved automatisering av kundeservice og supporttjenester ved bruk av chatbots. Begrepet chatbot viser til en programvare som er i stand til å kommunisere og samhandle med mennesker, hovedsakelig via skriftlige medium, men også i større grad tale. Teknologien gjør nå sin inntreden i det nordiske næringslivet og vi har allerede eksempler på enkelte chatbots som håndterer tusenvis av månedlige henvendelser. Innføring av chatbots har et betydelig potensial for kostnadsreduksjoner, samtidig som økt tilgjengelighet og responstid vil bidra til bedre kundeopplevelser. Med en utviklingstid på 4-8 uker kan bedrifter raskt komme i gang med sin første chatbot, med umiddelbar effekt.

Vi tar gjerne et uforpliktende møte for å diskutere hvordan teknologien kan hjelpe deg og din virksomhet.

Lurer du på om vi kan hjelpe deg?
Ole Kristian Haug
Head of Automation and Data Analytics
Bli kontaktet
Bli kontaktet

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vil du vite mer om hva vi gjør og motta invitasjoner til våre seminarer og arrangementer? Skriv inn din e-postadresse nedenfor for å abonnere på vårt nyhetsbrev.

Til toppen