I likhet med andre Askeladden-selskaper, ble Vater startet med en visjon om å forbedre en tradisjonell bransje til kundens beste. Håndverkerbransjen har generelt sett ikke hatt ord på seg for å gi de beste kundeopplevelsene. Avvik i både leveranser og prosess er noe mange har erfaring med. Askeladden så en mulighet og et behov for å etablere en ny håndverkertjeneste og en aktør som markedet skal oppleve som pålitelig og profesjonell gjennom hele bygge- eller oppussingsprosjektet. Hos Vater skal prosessen være like bra som resultatet – forutsigbar, tydelig og som avtalt.
Merkevaren ble utviklet parallelt med utvikling av tekniske løsninger og rekruttering av dyktige og pålitelige håndverkere. Fra Knowit deltok konseptutviklere, merkevarerådgiver, interaksjonsdesigner, og grafisk designere i en tverrfaglig og iterativ prosess. Med tett dialog og effektiv bruk av digitale samhandlingsverktøy ble det strategiske fundamentet lagt, merkevaren beskrevet og den visuelle representasjonen av merkevaren utviklet. Til sammen støtter alt opp om selve grunnideen i etableringen: Å skape en tvers gjennom profesjonell, etterrettelig og kundeorientert aktør.