
Utfordringen
"Hvordan skal kaffehuset Friele posisjonere seg for å håndtere et kaffemarkedet i en rivende utvikling".
Omtrent slik lød utfordringen vi fikk.
Norges eldste, og mest kjente kaffemerke Friele, spurte oss om å lage en moderat, grundig og stilig oppgradering av selskapets visuelle identitet. I april 2015 tjente prosjektet både Knowit og Friele "Merket for godt design" gitt av Norsk Designråd.
"Hvordan skal kaffehuset Friele posisjonere seg for å håndtere et kaffemarkedet i en rivende utvikling".
Omtrent slik lød utfordringen vi fikk.
Vi delte arbeidet inn i tre prosesser:
1. Legge til rette for strategiarbeidet som tar sikte på å endre Kaffehuset Friele's hele portfolio strategi
2. Justere litt på selskapets visuelle identitet
3. Forenkle og forsterke produktlinjen
Gjennom vårt arbeid, visste vi det var viktig å ta opp følgende kritiske markedstrender:
1. Salgstallene for det tradisjonelle kaffesegmentet synker. Det er tid for å revurdere Friele's kundesegment
2. Markedet er dominert av kaffeprodusenter eid av de største, nationale dagligvarekjedene. Friele derimot er uavhengig
3. Som konkurrent av dagligvarekjedenes egne merkevarer, må du kreve din plass, være unik, distinkt og nyskapende - og etterspurt av kundene i butikkene.
- Verken smak eller situasjonen du drikker kaffe i er uniform. For hvert segment bør det være et produkt for "alle" kunder
- Navigering og kunnskap skal være bærebjelkene i designprosessen. Hver produktlinje bør gis en miks av brenning, maling og informasjon
- Bruke sidepanelene på kaffeposen for å forsterke smaken av design og signalisere variasjon innen hver produktlinje
- Innovere måten du åpner og lukker en kaffepose
- Hvorfor ikke tillate hver produktlinje å utvikle dens egen identitet og personalitet. Tillate den å oppfylle sitt potensial
Oppgraderingen av Frieles visuelle identitet og det nye pakningsdesignet for Norges bestsellende kaffe, setter Friele i posisjon til å takle det raskt skiftende kaffemarkedet i årene som kommer.