Brasilianerne har et lidenskapelig forhold til klippfisken sin, og Bacalhau da Noruega - norsk klippfisk - er ansett som verdens beste. Klippfisk spises til alle store høytider gjennom året – ikke ulikt svineribbe eller pinnekjøtt i Norge.
Tidligere har klippfisken vært emballert i plastfolie – pakket på stedet av det enkelte supermarked og med begrenset merkevareeksponering. Nå er det nye krav til emballering – og dermed større muligheter for en tydeligere merkevarebygging. Det er ingen synlige norske merkevarer på markedet i dag, og denne muligheten ønsket Mathias Bjørge AS å utnytte.
Vi måtte sette oss grundig inn i det brasilianske markedet for å forstå hvordan brasilianerne tenker, vurderer og handler klippfisk. Vi måtte undersøke hvilke visuelle signaler som er gjeldende i brasilianske dagligvarebutikker, og vi hadde utdypende samtaler med Norges sjømatråd i Sao Paulo. Vi la til grunn større spørreundersøkelser, så vel som intervjuer for å sikre at designet og emballasjen skulle treffe målgruppen.
Vi fant ut at trekassene som eksportrådet har brukt for norsk klippfisk i bulk hadde en overraskende høy gjenkjennelse i Brasil. Disse kassene er nærmest ikoniske, og blir for eksempel ofte gjenbrukt som møbler i barer og private hjem. Vi brukte dermed kassen som inspirasjon og utgangspunkt for den nye identiteten for å styrke koblingen til at Mathias er synonymt med "Bacalhau da Noruega».
Vi har lagt vekt på å forsterke den høye kvaliteten og det rene, kjølige ved produktene. Bildemateriellet for den nye identiteten viser storslagne norske landskap som oppfattes eksklusivt for brasilianerne. Det norske flagget ble også et viktig element. Parallelt med emballasjedesign utviklet vi logo og merkantile elementer for Mathias. Også her var håndverk, historie og kvalitet viktige stikkord.
Mathias Bjørge AS har nå inngått avtaler med 3 av de 4 største supermarked-kjedene i Brasil – deriblant Carrefour og Wal-Mart.