Digital transformasjon og disrupsjon
Billetteringsløsningen har utviklet seg gradvis siden da, mye basert på tilbakemeldinger og ideer fra de reisende. Effekten har vært monumental og disruptiv. I august 2015 kom mer enn 40% av Ruter sin totalomsetning fra den mobile salgskanalen, noe som har fått store konsekvenser for andre salgssteder og -kanaler.
Neste ledd i bedringen av reiseopplevelsen var reiseplanleggeren. Hensikten var å gi den reisende fleksibilitet rundt reisetidspunkt, reisemåte og rute, ved å tilby et mer relevant og finmasket mobilitetsnettverk. Sentralt i dette arbeidet var å forstå hvor folk ønsker å reise og deretter legge opp rutetilbud deretter, samt skape forutsigbarhet og tillitt for at reisen faktisk kan gjennomføres slik den er planlagt, og at eventuelle avvik som oppstår blir fanget opp umiddelbart og delt med den reisende sammen med alternative reiseveier.
Arbeidet med videreutviklingen av begge produkter pågår fortløpende. Både Ruter og Knowit deltar aktivt i arbeidet og har også inngått et samarbeid rundt innovasjon gjennom felles FoU-aktiviteter.