En rekke nye ansvarsområder, som tidligere ikke har tilhørt bedriftens markedsføringsorganisasjon, er nå stadig oftere inkludert i stillingsutlysninger. Det samme gjelder rollen til den tradisjonelle IT- sjefen.
Med denne bakgrunnen ser vi en trend der strategi, produkt, kanaler, kundeopplevelse, priser, analyse og mer forener seg til et kraftig - og stadig mer sammenkoblet – ansvarsområde. Som modellen under viser, så et det i skjæringspunktet mellom IT og marked, at vi nå best "plasserer" en CDO-rolle.
I skjæringspunktet mellom IT og marketing finner du den spennende CDO-rollen.
Jakten på den perfekte kandidat
Tenker du at din bedrift kunne trenge en Digital Direktør, Markedsjef, It-Sjef, Digital Strateg eller Markedsdirektør? Uansett hva du ønsker å kalle rollen, eller tidligere kalte den, så er en behovsavklaring internt det første og viktigste steget i prosessen. Her er et innspill når dere skal avklare hva dere leter etter; basert på hva som er det endelige digitale og forretningsmessige målet til bedriften.
Basert på mange år i en slik innleid rolle i ulike virksomheter, vil jeg anbefale å sjekke av ti ulike kvaliteter når dere leter etter kandidater.
- Faktabasert og datadrevet
Beslutninger må baseres på mer enn erfaring og magefølelse. Med svært mye data tilgjengelig må avgjørelser være faktabaserte, selv om magefølelsen fremdeles bør være et nyttig supplement og kompass. Som CDO, bør man være en mester i faktabasert, datadrevet analyse.
- Nysgjerrig på virksomheten
For at en CDO skal lykkes, må de være nysgjerrige på virksomheten. Dette betyr at de må bruke tid på å finne ut hvordan virksomheten virkelig fungerer. Hva er driverne for kostnader, inntekter og kundetilfredshet. Gjennom data og analytiske modeller kan man bedre forstå virksomheten.
- Analytisk
En CDO må ikke være den smarteste dataguruen i selskapet, og skal heller ikke kunne bygge de mest sofistikerte modellene, men vedkommende trenger å forstå og sette pris på hva disse menneskene gjør og hvordan de gjør det. Det skader heller ikke å kunne bygge noen egne modeller innen økonomi og markedsføring slik at man demonstrerer forståelse for modellutviklings-prosessen og hvordan disse modellene blir realisert.
- Fokusert på forretningsverdi her og nå
Med tanke på omfanget og kompleksiteten av data i store virksomheter, er det veldig enkelt å henge seg opp i «det store bildet». Man ser rett og slett for stort på ting. Som CDO må du finne ut hvilken verdi du kan levere til virksomheten i løpet av neste uke, neste måned og neste kvartal - ikke neste år. Å jobbe mot stadige leveranser, uansett hvor små eller tilsynelatende ubetydelige, vil styrke ditt mandat og levere verdi raskere til resten av organisasjonen. Kontinuerlige mikro-leveranser er viktigere enn en årlig happening.
- Strategisk tenkende
Data og analyse må være en viktig del av selskapets strategi og daglige taktiske operasjoner. Som CDO betyr dette at du må forstå strategien og finne ut hvordan data og analyse kan brukes (Business Intelligence) som virkemidler ikke bare for å oppnå, men også å tilpasse selskapets strategi som en del av den digitale transformasjonen.
- Endringsagent ved hjelp av data
Data, kombinert med analyse, kan være kilde til konflikt. Data kan nulle ut utdaterte, langvarige antagelser som er gale. Data avdekker ofte ubehagelige sannheter, peker på åpenbar ineffektivitet og avdekker uforutsette muligheter. Slik vil en oppegående CDO bli en katalysator for innovative prosesser og endring.
- Sterk kommunikativ
De mest effektive CDO-ene er gode historiefortellere. De fanger oppmerksomheten til beslutningstakere ved å komme med dristige uttalelser, støttet av fakta via data, og i termer og språk som både ledere, ansatte og kunder kan forstå. Dette gjelder både i sosiale medier, i forsamlinger og digitalt i en kundes brukeropplevelse.
- Teknologisk kunnskapsrik
Som CDO må du ikke bli skremt av, men forstå, teknologiens kompleksitet. Igjen, du er ikke nødvendigvis den mest tekniske personen i teamet ditt, men du må kunne stille de riktige spørsmålene og forstå hva teknisk personell sier om teknologi som plattformvalg og tilnærminger.
- Marketing kompetanse
En CDO bør ha god kompetanse i bruk av digital markedsføring og søkemotoroptimalisering (SEO) som virkemiddel. Hvordan marketing bør sees i sammenheng med kreativ innholdsutvikling basert på dataanalyse og ulike konverterings-optimaliseringtiltak (KRO). Dette inkluderer også hvordan de største kanalene fungerer på innkjøps- og utformingssiden. Hvordan kan du utvikle godt innhold for å nå dine mål, samtidig som du sikrer at du når ut til riktig kundegrupper i søkemotoren.
10. Komfortabel med leveranseutførelse og prosjektledelse
En CDO vil være ansvarlig for digital prosjektleveranse. Det er betydelig kompleksitet involvert når det gjelder tidslinjer, leveranser, milepæler, budsjetter og utførelse av leveranser. En CDO må forstå risiko, potensielle fallgruver og kravspesifikasjon - både som prosjektleder og bestiller.
360 graders perspektiv
Oppsummert kan man si at CDO-rollen best utføres med et 360 graders perspektiv. Der alt henger sammen med alt. Man kan ikke gjøre optimal marketing uten analyse og innsikt, man kan heller ikke utvikle innhold og kommunikasjon uten å vite hvilken kommunikasjon man faktisk skal utvikle og hvorfor.