Den digitale transformasjonen betyr i praksis at man utvikler smartere, enklere og billigere; kort sagt mer effektive koblinger mellom tilbud og etterspørsel.
Dette lurer våre kunder på
Undersøkelser viser at et stort mindretall av bedriftene føler de har mestret digitaliseringen i en grad som hjelper dem å differensiere seg fra konkurrentene.
- Er vi sikre på at vi virkelig forstår hva slags endringer vi står overfor?
- Kan hyperplattformer, og dynamikken de skaper, være en trussel for oss?
- Hvilke start-ups kan være en trussel for oss? Hvordan kan vi overvåke dem alle?
- Trenger vi å fokusere mer på endringene vi forventer skal skje i vår bransje, snarere enn av hvem som prøver å ta vår plass i verdikjeden?
- Jeg er ganske sikker på at vi VIL bli betydelig utfordret de nærmeste årene; hvordan kan vi utfordre andre aktører i våre eller andres verdikjede?
- Hvem kan hjelpe oss med å forstå sammenhengen mellom virksomhet, samfunn, konsument og digitalisering? Samt se hele vår stack og innovere i den?
Har dere smarte, enkle og billige koblinger mellom tilbud og etterspørsel?
Det dreier seg ikke om kun å sette opp en ehandels-web, videreføre virksomheten på nett eller å lage en app. Et slikt fokus fører som regel til mye forvirring og eksemplene på dette er alt for mange.
Det dreier seg om å åpne nye markeder gjennom å redusere transaksjons-kostnader og koble tilbud og etterspørsel mer effektivt.
Her er signalene du må lete etter
Forretningsmodellen din er sårbar om disse 4 tingene er sanne
- Kundene må krysse-subsidiere andre kunder.
- Dine kunder må kjøpe hele greia når de bare egentlig ønsker en liten del.
- Dine kunder kan ikke få tak i varene dine hvor og når de ønsker det.
- Dine kunder får en brukeropplevelse som ikke samsvarer med global best practice.
Forretningsmodellen kan være sårbar om disse 4 transaksjonsutfordringene oppstår
- stor grad av asymmetrisk informasjon mellom kunder og leverandører
- høye søkekostnader
- avgifter fra formidlere
- lange ledetider for å fullføre transaksjoner
Forretningsmodellen kan være sårbar om disse forsterkede verdiforslagene tilbys av andre
- Informasjon eller sosiale medier kan i stor grad berike ditt produkt eller tjeneste.
- Du tilbyr et fysisk produkt, for eksempel termostater, som ennå ikke er connected
- Det går for lang tid fra når kundene kjøper produktet eller tjenesten, til når de får det.
- Kunden må selv gå for å hente varen - for eksempel, leiebiler og dagligvarer.