- Næringslivet har et ansvar utover det å maksimere profitt. Hvis flere bedrifter stiller det samme kravet til sine leverandører vil det virkelig monne, sier Flaskerud. - Samtidig gjør vi klimanøytralitet til et konkurransefortrinn. For oss selv. For leverandørene våre. Og for alle andre som har mot til å ta sats og stille de samme kravene.
- Vårt mål er å skape et marked der klimanøytralitet ikke bare er idealet, men den nye standarden. Klarer vi det, har vi virkelig gitt et bidrag som monner. Klimaendringene er tydelige i store deler av verden. For at vi ikke skal miste kontrollen, må temperaturstigningen begrenses. Likevel ser vi at verdens samlede CO2-utslipp fortsatt stiger. Det forplikter oss til å finne løsninger med en effekt som gjenspeiler utfordringen vi står overfor. Og vi må gjøre det nå. Derfor stiller vi krav til våre leverandører.
- I dag stiller vi krav til at våre leverandører skal være klimanøytrale. På sikt kan vi også kreve at leverandørenes leverandører skal være det. Dette er ambisiøst, men vil gi en dominoeffektsom langt overgår effekten av de klimatiltakene vi kan gjøre på egenhånd. Vi ønsker at dette skal være et eksempel til etterfølgelse.
- Klimanøytralitet handler ikke om nullutslipp, men om å redusere eget klimaavtrykk, kombinert med kjøp av godkjente klimakvoter. Klimanjaro bruker FNs definisjon av klimanøytrale virksomheter og vi bruker de anerkjente standardene til World Resources Institute og Greenhouse Gas Protocol for å beregne leverandørenes direkte og indirekte utslipp.
- «Klimanjaro» vant frem i konkurranse med over 560 andre prosjekter fra bedrifter, organisasjoner og styresmakter, og var en av fire vinnere i kategorien Climate Neutral Now. Ved å la oss inspirere av et afrikansk fjell understreker vi at dette er en global utfordring.
Så langt har 103 av 138 leverandører forpliktet seg til å bli klimanøytrale. «Klimanjaro» har dermed bidratt til at det kuttes eller kompenseres for mer enn 55 500 tonn CO2.
En unik reise
Knowit har samarbeidet med Fjordkraft i om lag 15 år og således hatt anledning til å være med på en fantastisk spennende reise. Denne reisen viser hvordan kommunikasjon har vært en nøkkel til å lykkes i en bransje preget av illojale kunder. I dag er Fjordkraft Norges mest kjente og det nest største strømselskapet i Norge.