Etter mange år med blant annet Sbanken, Fjordkraft, Talkmore, Storebrand og TV2, har vi gjort oss noen tanker om hvilke faktorer som preger virksomheter som lykkes med bærekraftig vekst. Totalt sett jobber vi med både offentlig og privat sektor inkludert bank, finans, forsikring, media, energi, reiseliv og havnæringene.
«Å drive butikk og fornye den krever ulike ferdigheter.»
Erfaringen forteller oss at virksomheter som vokser raskt en periode, sliter med å opprettholde veksttakten. Stadig nye forretningsmodeller og nye verdiforslag hos konkurrenter har ført til at man i større grad faller tilbake til et gjennomsnittsnivå. Med andre ord blir historisk leveranse i mindre og mindre grad en indikator på fremtidig suksess.
«Historisk leveranse blir i mindre og mindre grad en indikator på fremtidig suksess.»
For ledere er det viktig å kunne både måle og påvirke fornyelsesevnen. Utfordringen er som regel kortsiktig bunnlinje, mens behovet for å fornye for langsiktige resultater er mer kritisk enn noen gang.
Begynn å måle suksess på en ny måte
Til tross for den enorme endringshastigheten måler fortsatt mange virksomheter sin suksess med de samme KPI’ene som tidligere. I dag kan bedrifter sette seg nye standarder som indikerer om de er ledende innen innovasjon, produktivitet eller adoptering av digitale teknologier. Spesielt står kunstig intelligens, AI, og maskinlæring sentralt.
Fire faktorer som bidrar til fornyelsesevne
Tradisjonelt måler man vekst, markedsandeler og lønnsomhet; altså hva som allerede er skjedd. Når vi vet at dette ikke lenger er like sterke indikatorer på hva som vil skje, blir det viktigere å etablere nye KPI’er og verdiforslag. Derfor har vi utviklet noen parametere som kan brukes til å måle egen fornyelsesevne. Nettopp for å kunne skape en god indikator på hvordan det går med butikken og hvordan vi som eksterne rådgivere kan hjelpe.
I Knowit ser vi nå at flere av våre kunder bruker «først ut i markedet», «mest effektive fabrikk» og «samarbeidsnivå med andre virksomheter i et økosystem» som indikatorer for deres fremtidige suksess.
Nedenfor gjør vi rede for hvordan man kan vurdere sin egen fornyelsesevne basert på fire kritiske faktorer: Markedspotensial, strategi, teknologi og organisasjon. Hver av dem kan gi 15 poeng, men ytterst få virksomheter kaprer alle 60 poengene.
-
Markedspotensial – 15 poeng
Vi baserer oss på kvantitativ og kvalitativ bransjeinnsikt, vurderer bransjeglidninger og merkevarestyrke.
Innsikt – (6 poeng)
Reell kundeinnsikt er kritisk. Ikke bare antatt eller opplevd innsikt, men faktisk kundeinnsikt. Innsikt kan ses på i to dimensjoner; kvantitativt og kvalitativt. I begge dimensjoner dreier det seg om virksomhetsanalyse og forretningsforståelse, interne kilder og ekstern kartlegging. Se modellen nedenfor.