App’ene vil ikke dø, men de blir viktigere – på en annen måte
Hva er det aller viktigste du MÅ ta høyde for når dere opererer i en mobil verden og tilbyr eller konkurrerer med tjenester basert på sky-teknologi, globale økosystemer og hyperskalerte plattformer?
Dere driver ikke med slikt? Vel, da er det all grunn til å ta rev i seilene. Én ting er sikkert, digitaliseringen vil fortsette å utradere alle som møter den med ignoranse, mens den vil belønne de nysgjerrige – de som tør å tenke nytt og annerledes. Med andre ord – for deg som leser dette, er det bare å glede seg!
Hva skjer når mobilen blir inngangen til de fleste samhandlingspunkter?
Mer og mer handler om mobil, der veksten i global mobilbruk eksploderer og overgår alle andre plattformer. Mobilen blir inngangen til de fleste samhandlingspunkter enten det er mellom mennesker, mellom virksomheter og mennesker eller mennesker og ting. Det handler om mikro-øyeblikk der mobilen blir en katalysator for at ting skal skje, enten du kjører inn i parkeringshuset og blir automatisk belastet, du skal sjekke nyhetene eller kjøpe en billett til t-bane eller trikk.
Vi trenger ikke én app fra Adams Matkasse, én fra Posten, én fra ditt og én fra datt
Eksempelvis hver gang jeg setter meg i bilen om morgenen eller på vei hjem forteller Google meg automatisk hvor lang tid jeg kommer til å bruke og viser meg et sanntidsbilde av hvor det er kø; er det mye trafikk velger jeg en annen kjørerute. I tillegg setter jeg stor pris på at app’en til Bergen Parkering automatisk åpner porten og forteller meg hvor mye det har kostet meg. De to siste tjenestene kan kategoriseres som «personlige assistenter».
Microsoft sin Cortana eller VIV fra tidligere Apple-ansatte baserer seg på kunstig intelligens og skaper smarte brukergrensesnitt til det meste ved hjelp av tredjeparts applikasjoner. Volvo har for eksempel allerede brukt kunstig intelligens i sin sjarmerende kampanje for nye Volvo V90. Der kan du snakke med bilen og faktisk vinne den.
Nå kommer The Post App Era
App’ene vil ikke dø, men de blir viktigere – på en annen måte. Suksess i en applikasjon vil måles i hvilke verdifulle erfaringer man som bruker får utenfor selve applikasjonen. Analyseselskapet Gartner spår at i 2020 vil 40 prosent av all applikasjonsbruk være basert på dette.
4 ting de beste blir gode på
1. Kundeinnsikt
Det er ofte mobilen kunden har med seg og da må vi forstå kunden, vi må vite hva og hvordan de ønsker at ting skal skje, skal jeg snakke til applikasjonen, skal jeg trykke, skal det skje automatisk, etc.
2. Brukeropplevelse og merkeopplevelse
Det er her DesignThinking-filosofien kommer til sin rett. Det er avgjørende å identifisere kjernefunksjonaliteten en tjeneste skal levere og hvilken merkeopplevelse dere søker å gi brukeren.
3. Big Data og algoritmer
Fremtiden handler om å samle adferd, tolke adferd, designe ønskede løsninger og levere på det som gir både kunde og virksomhet mest verdi
Algoritmer som etter hvert går over til selvledelse. Softwaren tar beslutninger og lærer etter hvert (smartere selskap enn oss vil gjøre dette, vi tar det bare i bruk)
4. Nye forretningsmodeller
Det avgjørende å forstå hvordan alt henger sammen, hvor man tjener pengene, hvor er kundene villig til å betale og hvordan kan teknologien arbeide for oss. Digitaliseringen dreier seg om å retenke hva vi gjør og måte vi gjør det på. Retenke prosesser og forretningsmodeller i lys av den digitale teknologien og kombinere den fysiske og virtuelle virkeligheten.