Å jobbe virtuelt og kryssfunksjonelt er ikke lenger et unntakstilfelle, men kan fort bli den nye normalen. Å lykkes med kryssfunksjonelle team og jobbe smidig på tvers av verdikjeden er det vi kaller Business Agile. Når åtte av ti bedrifter ifølge VG har innført hjemmekontor1, tvinges de fleste til en arbeidsdag uten mulighet for fysisk interaksjon med sine kollegaer.
Samtidig krever ekstraordinære situasjoner at bedriftene evner å snu seg raskt for å tilpasse seg nye rammebetingelser og markedsforhold. Å ta riktige strategiske valg og forretningskritiske beslutninger er utfordrende når man ikke kan jobbe smidig sammen på tvers av verdikjeden. Her må man tilrettelegge smart med virtuelle møteplasser.
Hjemmekontor behøver ikke få konsekvenser for produktiviteten
Med dagens teknologiske løsninger og godt utprøvde fasiliterings-teknikker er det fullt mulig å gjennomføre de aller fleste former for møtevirksomhet minst like effektivt i virtuelle kanaler, som i det tradisjonelle møterommet.
«Vi anser selskapers evne til å effektivt definere og fasilitere
relevant møtevirksomhet, som kritiske suksessfaktorer
for å holde hjulene i gang med de ansatte på hjemmekontor.»
Slik fasiliterer du 3 relevante møtearenaer
Hva som defineres som relevante møtearenaer varierer fra selskap til selskap, men på et overordnet nivå deler vi dette inn i tre kategorier:
- Medarbeidersamtaler og én til én møter er planlagte og ad-hoc baserte samtaler ledere har med sine ansatte, og avstemmings-møter medarbeidere har seg imellom.
- Fasiliteringen av én til én møtene skiller seg ikke nevneverdig fra det tradisjonelle, men tre sentrale fokusområder er viktige for å avvikle slike møter med høy kvalitet:
- Det er viktig at møtene opprettholdes som en del av arbeidshverdagen for å skape følelsen av at arbeidssituasjonen ikke er nevneverdig forandret.
- Selv om det er enkelt å ta opp telefonen når disse møtene skal gjennomføres har det stor effekt å gjennomføre på video, fordi det visuelle aspektet gjør samtalen mye mer personlig.
- Rutinemøter er de møteplassene som gjennomføres med en fast, forhåndsdefinert frekvens. Rutinemøter på prosjekt-, team- og avdelingsnivå sikrer nødvendig informasjonsdeling, oppdateringer og avklaringer som er nødvendig for å opprettholde ønsket fremdrift. Møtene er viktige, men byr på utfordringer knyttet til fasilitering. Kompleksiteten øker, og det oppstår høyere krav til forberedelser.
- Alle deltakere må ha tilgang til og besitte kompetanse i valgt kommunikasjonsverktøy.
- Agenda må være dokumentert og delt i forkant av møtet, slik at alle har anledning til å stille forberedt
- Møteholder må være veldig tydelig på hva som forventes av forberedelser og aller helst fordele ansvar for møtets agendapunkter på flere av deltakerne for å sikre deltakelse.
- Arbeidsmøter er typisk møter som gjennomføres for å diskutere problemstillinger og gjennomføre problemløsing på tvers av fagområder. Møtene avholdes når tverrfaglig samarbeid kreves for å sikre fremdrift. Elementene som er knyttet til fasilitering av rutinemøter gjelder også for arbeidsmøter. Arbeidsmøter er imidlertid mer krevende, fordi hvert møte kan være svært ulike og graden av interaktivitet øker. Følgende er viktig for å oppnå høy kvalitet:
- Alle møtedeltakere bør forberede en konkret presentasjon av seg selv til innledningen av møtet, fordi det sikrer at alle vet hvem som er tilstede og bidrar til sosial og faglig tilhørighet på tvers. Dette er spesielt viktig dersom deltakerne ikke kjenner hverandre
- Fasilitator bør være øvet i og komfortabel med å benytte en virtuell tavle som alle kan se under møtet
- Fasilitator bør stille kontrollspørsmål underveis, fordi det bidrar til økt oppmerksomhet og interaksjon
- Oppretthold regelen om tekniske pauser minimum hvert 45. minutt
- Tydelig oppsummering og rollefordeling i avslutningen av møtet, slik at det er tydelig hvilke oppgaver som skal gjøres av hvem fremover
- Fasiliteringen av én til én møtene skiller seg ikke nevneverdig fra det tradisjonelle, men tre sentrale fokusområder er viktige for å avvikle slike møter med høy kvalitet: