Konkrete innspill for at dere i størst mulig grad
skal lykkes med Content Marketing
Content Marketing møter den harde virkeligheten i sosiale medier
Når virksomheter opptrer i sosiale medier møter deres selvbidlet ofte en meget hard virkelighet. I dette universet kjenner ikke verken innbyggerne til eller ’liker’ din bedrift på samme måte som dem som jobber i den. Antall interaksjoner og rekkevidde er som regel lite imponerende. Hvorfor? Jo, det er her innholdet ditt møter kanalenes og mottakernes harde virkelighet.
Hvorfor gjøre det vanskelig?
Som vanlig finnes det ingen enkle svar på vanskelige spørsmål. Det finnes likevel noen grunnregler og antagelser som kan brukes. Ofte er bedrifter litt for formelle og forretningsmessige i sine innlegg. Og det blir for ofte pinlig når uproffe aktører forsøker å være folkelige. Det beste er å tenke at man skal forsøke å forklare komplekse sammenhenger så enkelt som mulig. Det er en kunst i seg selv.
Hvordan agerer du selv som privatperson på sosiale medier?
Om du ser bort fra kattunge-videoer, hva er du interessert i og hva pleier du å engasjere deg i og dele? Det er et godt utgangspunkt. Du er kanskje en av de 90 prosentene på sosiale medier som stort sett bare er passiv og følger med den ene prosenten som stadig legger ut innlegg, og de ni prosentene som interagerer aktivt med det den ene prosenten legger ut. Dette er generaliserende tall, men å starte med seg selv åpner noen mentale dører når det gjelder dialogen rundt godt innhold.
Bruk ’kattunge-prinsippet’
For å beskrive sosiale medier og hvilket innhold som fungerer kan du tenke på kattunger. Før likte man bilder av kattunger; i dag liker man videoer av kattunger. Det handler om å underholde eller overraske mottakeren. En pressemelding leverer sjelden på slikt. Senk terskelen for tonalitet, vær kunnskapsrik, morsom og personlig. Folk vil se en menneskelig side. Målet er å drive trafikk til deres egne flater; det er der mottakeren konverterer, og det er derfor innholdet skal bo på bedriftens egne, eide flater.
Bruk innsikt til å finne ut av hva kundene dine liker
Ofte er det smart å begynne med seg selv, men det kan også være en felle, og innsikten man kommer frem til er kun antatt. Går dere igjennom CRM, marketing automation-systemet, Google Analytics, samt intervjuer kunder for dere mye mer valid innsikt. Den kollektive magefølelsen dere hadde har kanskje utvannet innholdet dere produserer, tonaliteten kanskje litt defensiv og kjedelig. Eller kanskje dere har bommet på hva målgruppen er opptatt av. Sjekk ut hvem som følger dere; det er kanskje ikke de samme som kjøper varene deres.Kanskje det kun er ansatte og deres familier som følger. Kanskje er det på tide å tenke ut nytt innhold som både løfter alle medarbeiderne og bygger en bredere følgerskare.
Ikke la SoMe bli en dumpingplass for tilfeldig innhold
Sosiale medier er ikke en kanal der man kan klippe og lime fra det man har og legge rett ut. Dere trenger garantert en strategi for å lykkes. Strategien må blant annet ta høyde for å inkludere oppdateringer og algoritmer fra de store SoMe-aktørene. Facebook bestemte nylig at de i større grad skal løfte frem oppdateringer fra venner og familier i de ulike feedene; på bekostning av innhold fra virksomheter som din egen.