En fersk rapport fra avdeling for helseledelse og helse økonomi ved Universitetet i Oslo viser at helseforsikring bidrar til å få ned sykefraværet i norske bedrifter.
– Antallet nordmenn som vil trenge helsetjenester i årene fremover er ventet å øke, samtidig ser vi at helseforsikring bidrar til å redusere sykefraværet. En viktig del av vår strategi er å bruke digitalisering for å senke terskelen for å ta i bruk gode helsetjenester gjennom enklere, bedre og mer bruker vennlig helseforsikring, sier Bjarke Thorøe, administerende direktør i Storebrand Helseforsikring.
Sammen med sin nye digitale partner Knowit, jobber Storebrand Helseforsikring nå for å kunne tilby enda mer sømløse tjenester, bygget rundt brukernes behov.
– Vi var først ute med digitale løsninger. I dag tenker vi digitalt uansett hva vi gjør. Til sommeren kommer en helt ny versjon av «Bli frisk»-appen som vi lanserte for fire år siden. Nøkkelen er å få brukerne raskere til behandling, og raskere tilbake på jobb. Der kommer de digitale løsningene til å spille en sentral rolle, sier Thorøe.
FLERE TJENESTER, NÆRMERE
Mye tyder på at måten vi samhandler med teknologien på, vil endres dramatisk de neste fem til ti årene. Kunstig intelligens vil gjøre tjenester tilgjengelig for flere, og påvirke opplevelsen av å være pasient i HelseNorge.
– Nye plattformer for dialog, augmenterte og virtuelle løsninger vil bidra til mer naturlig og personlig interaksjon i den digitale verden. Sammen med Knowit utreder vi nå scenarier hvor kunstig intelligens skaper nye måter å samhandle på. Grunnpilaren er data, forteller Bjarke Thorøe.
Med «Bli frisk»-appen kan Storebrand Helseforsikring med utgangspunkt i tjenester og data skreddersy brukeropplevelsen med relevante tjenester tilpasset brukerens kjønn, alder og livsstil. Alle data blir behandlet i henhold til det nye GDPR-regelverket som snart trer i kraft.
SELVBETJENING GIR RASKERE SVAR
Ved lansering av den nye «Bli frisk»-appen vil brukerne helt selvbetjent kunne booke fysikalsk behandling. Gjennom å fokusere på koblingen mellom den fysiske og digitale verden ønsker Storebrand Helseforsikring i de kommende år å skape naturlige og personlige opplevelser. I en slik sammenheng er såkalte chatboter et lavterskeltilbud.
– Vi er flinke til å google symptomer på nettet, men hva med en chatbot som gir deg råd basert på symptomene dine? Det er i denne retningen vi tenker i tiden fremover, sier Thorøe.
DIGITALT ER ET TANKESETT
Storebrand Helseforsikrings jobb er å legge til rette og samle relevante tjenester slik at kundene får et mer sømløst tilbud. Det handler om at vi samler «alt på et sted», med et høyt fokus på pasientsikkerhet, personvern og datasikkerhet. Fokuset er lønnsom vekst sammen med våre partnere. Knowit har ved hjelp av digitalisering utviklet løsninger for aktører i en rekke bransjer. I dag bruker mange millioner mennesker i Norden disse tjenestene hver eneste dag.
– Vår felles ambisjon er å legge til rette for en bedre sammenheng mellom mennesker, virksomheter, ting, innhold og tjenester. Klarer vi det, har vi lykkes, sier Bjarke Thorøe.