
Verdien av gode kundedata
Nå som de aller fleste foretningsprosesser er digitale og skybaserte, er også muligheten for å samle, vedlikeholde og bruke gode kundedata større enn noen gang. Dette gjør i sin tur at CRM-systemene vokser inn i rollen som de nye kjernesystemene i mange bedrifter - og at mange velger å bygge prosessene sine rundt dem. Etter hvert som merkelojaliteten synker, den globale konkurransen øker og avstanden mellom leverandør og kunde blir større - så stiger også verdien av å eie og jobbe med egne kundedata. Økt forventning til personaliserte kundeopplevelser og synkende effekt av anonym breddemarkedsføring taler også for at det nå gir god avkastning å investere i CRM. CRM-systemene har for lengst vokst ut over sin opprinnelige rolle som oppfølgingsverktøy i salgsavdelingen eller distribusjonsliste hos markedsavdelingen. De nye teknologiplattformene som vokser frem stømlinjeformer alle forretningsprosesser og all kommunikasjon der en kunde er involvert. Markedsføring, salg, bestilling, handel, selvbetjening, leveranse og kundeservice. Alt i samme løsning - ferdig integrert.