Å være ’digital’ dreier seg om å retenke hva dere gjør og hvordan dere gjør det. Retenke prosesser og forretningsmodeller ved hjelp av digitale teknologier som kombinerer den fysiske og den virtuelle verden. Digital er ikke en teknologi, men et tankesett.
Med digitaliseringen overføres også mer makt til kunden, som også vil opptre i helt nye kanaler, forvente mer og bestille på nye måter. I tillegg møter dere nye konkurrenter og alt dette betyr rett og slett at dere må endre måten dere er vant til å tenke på. Både ledelse og ansatte, ferdigheter, kultur og teknologi må spille sammen, basert på mulighetene digitaliseringen gir og kravene til nytenkning som den representerer.
Spørsmålene dere må stille dere
• Forstår vi de endringene vi står overfor?
• Hvem kan være en trussel for oss? Hvordan kan vi overvåke dem?
• Prøver noen å ta vår plass i verdikjeden?
• Hvordan kan vi utfordre andre aktører i vår eller andres verdikjede?
Hva må gjøres?
Ved å stadig vise vilje til å forbedre kundeopplevelsen, utforsker dere samtidig hvordan dere fjerner kundens smerter og hvordan dere kan overraske kundene med nye tjenester i dag. Dette er den beste garantien for å styre mot betydelige forbedringer i kundeopplevelsen i morgen. Når man ser på egne tilbud og forretningsmodeller med nye øyne, bereder man samtidig moment for å skape nye produkter og tjenester; ofte ved å utnytte nye data og grundige analyser.