En tegning av en agil organisasjon

Mulighet

Teknologiutviklingen skaper grobunn for nye virksomheter og nye forretningsmuligheter. Dette, i tillegg til raskt skiftende kundepreferanser, gir en uforutsigbarhet for det etablerte; konkurransefortrinn er ikke varige – de er «ferskvare». I lys av dette blir verdien av langsiktige strategier redusert, mens endringsevne og ledere som bygger moment bak rask tilpasning gir konkurransekraft. Agile organisasjoner med kapasitet for å raskere innovere og rekonfigurere produkter og tjenester til kundene, innehar egenskaper som er avgjørende fremover.

En person som skriver en tekst på en gammel skrivemaskin - en svært lite agil fremgangsmåte

Problem

Vi erfarer at produkt- og tjenesteutvikling er krevende og tar for lang tid i mange virksomheter. Dette viser seg på ulike måter. Beslutninger tas unødvendig høyt i hierarkiet – langt fra kundens ståsted. IT og forretning opererer i tydelige siloer og har for lite samhandling på tvers. Medarbeidere ser i begrenset grad hvilken verdi de bidrar med, og har ofte lavere påvirkningskraft enn hva deres kompetanse tilsier. Ledelsen bruker mye tid på å utforme langsiktige planer bygget på antakelser om stabile omgivelser, planer som tar for lang tid å gjennomføre og i mange tilfeller blir utdatert før de gir effekt.   

Fire personer som "fist-bumper"

Løsning

Agile organisasjoner setter kunden i fokus og kjennetegnes av ansvarlighet, smidighet og engasjement. Organisasjonsdesignet fremmer effektivitet og læring, og forsterker ønsket kultur. Prioritering og retning settes på et overordnet nivå, mens autonome team bryter ned initiativer i mindre og håndterlige oppgaver. Resultatet er en arbeidsmåte hvor tverrfaglige, autonome team jobber i iterasjoner på 2-4 uker, og har kundens stemme representert i hyppige leveranser.

Nysgjerrig på hvordan din organisasjon kan bli agil? Ta kontakt med Ellen for en uforpliktende prat!

Kontakt Ellen Kjær
Ellen Kjær
Head of Future Organizations
Bli kontaktet
Bli kontaktet

Ved å fylle ut e-postadresse og klikke på abonnere samtykker du i at Knowit håndterer e-postadresse og navn med det formål å sende deg forespurt informasjon. Øverste ansvarlige for håndtering av en personopplysning er enten et datterselskap i konsernet eller Knowit AB. Hvis du vet hvilket Knowit-selskap som er behandlingsansvarlig, kan du alltid kontakte det Knowit-selskapet direkte, og du kan alltid kontakte oss på dataprotection@knowitgroup.com.

Vi lagrer informasjonen så lenge samtykket fra deg finnes. Du kan når som helst kalle tilbake samtykket ved å klikke på avregistrere. Behandlingen skjer i samsvar med Knowits personvernerklæring.

Vil du at jeg skal ringe deg opp?

Ved å fylle ut e-postadresse og klikke på abonnere samtykker du i at Knowit håndterer e-postadresse og navn med det formål å sende deg forespurt informasjon. Øverste ansvarlige for håndtering av en personopplysning er enten et datterselskap i konsernet eller Knowit AB. Hvis du vet hvilket Knowit-selskap som er behandlingsansvarlig, kan du alltid kontakte det Knowit-selskapet direkte, og du kan alltid kontakte oss på dataprotection@knowitgroup.com.

Vi lagrer informasjonen så lenge samtykket fra deg finnes. Du kan når som helst kalle tilbake samtykket ved å klikke på avregistrere. Behandlingen skjer i samsvar med Knowits personvernerklæring.

Takk! Jeg ringer deg så snart som mulig! Beste hilsen Ellen

Til toppen