
Mulighet
Uansett hva som driver en krise, vil det være viktig for selskaper å respondere – hensiktsmessig, med rett styrke og tidsnok. Fordi en resesjon ofte er assosiert med svekket markedsaktivitet, er mange lederes instinkt naturlig nok å raskt identifisere de mest hensiktsmessige områdene for besparelser. Dette er viktig – men tøffere tider kan også fungere som en drivkraft for å skape nye produkter og tjenester.
Vi mener at det kan være kontraproduktivt å ikke legge tilstrekkelig vekt på mulighetene kriser åpner opp for. Både med hensyn til grep som på kort sikt mitigerer negative konsekvenser, og det som på lengre sikt gjør at man kan oppnå betydelig økt konkurransekraft. “Innovasjon er evnen til å se endring som en mulighet, og ikke en trussel”, sa Steve Jobs. En rekke funn viser at selskaper som kommer ut av krisetider med nye inntektsstrømmer oppnår høye verdsettelser. En McKinsey-rapport har vist at dette kan resultere i en 17% høyere aksjonæravkastning (TRS) og at prestasjonen i forhold til konkurrenter fortsetter å øke i tiden etter krisen.