Et server-side oppsett, som illustrert under, har i hovedsak de samme elementene du kjenner fra tradisjonelle Google Tag Manager. Det er fortsatt tags, triggers og variables som du er vant med. Den store forskjellen med et server-side oppsett er at hele logikken flyttes bort fra nettleseren til brukeren. Isteden for å sende alle marketing-pixelene direkte fra brukerens nettleser til en haug med tredjeparter som Facebook, AdService og andre tjenester du bruker, så routes disse nå direkte via din server-side container.

Eksempel: For å øke presisjon i Facebook-markedsføringen din så kan du implementere Server-side tagging direkte mot Facebook sitt Conversion API. Det gir deg unike muligheter til å berike datainnsamlingen til Google Analytics med nye datapunkter fra kjernesystemer som: CRM eller ERP.  

Hvorfor bør du implementere Server-Side Tagging?

Med Google Tag Manager Server-Side Tagging vil du kunne samle data uten å laste inn tredjeparts-cookies i brukerens nettleser.

Dette vil: 

  • Gi deg bedre presisjon på dataen som er viktig for innsikt og markedsføring 
  • Senke lastetiden på nettsidene dine, og øke SEO rankingen
  • Styrke dine brukeres personvern, og holde deg oppdatert på de nyeste rettningslinjene 
  • Gi deg fullt eierskap til hele sporingsdataflyten, og muligheten til å sende denne til dine egne systemer 

Hovedfordelene bedre forklart

Økt kontroll over personvern: Du velger nøyaktige hvilke datapunkter som sendes. Ingen fingerprinting. Ingen IP-adresser havner hos tredjeparter. 

Reduserer lastetider: Ingen tunge JavaScript som lastes på klientsiden 

Økt Pagespeed-score: Bli kvitt de store Javascript-bibliotekene fra Facebook Pixel og andre marketing-pixler. 

Bedre datapresisjon: Unngå blokkering av tredjepart-cookies.  
 
Nye muligheter for datapunkter: Integrer nye datastrømmer som direkte server til server rett inn i Google Analytics og andre verktøy 

I Knowit har vi vært tidlig med i utviklingen av Google Tag Manager Server-Side Tagging, helt siden da produktet enda var i en lukket Alpha-versjon. Våre bidrag har vært med på å forme løsningen sammen med Google, og et knippe andre nøkkelpersoner i analyse og sporingsmiljøet på verdensbasis. 

Knowit er fremdeles med å forbedre produktet og bidrar aktivt i Open Source-miljøet rundt løsningen. 

 

Ønsker du å vite mer om hvordan du kan komme i gang med Server-Side Tagging, eller hvordan det kan hjelpe din bedrift?

Vi har flere spesialisert som jobber med denne løsningen og tar gjerne en prat!  

Lurer du på om vi kan hjelpe deg?
Stig Olav Rognstad
Kundeansvarlig, Knowit Experience Oslo

Til toppen