Digital overeksponering og støy har gjort oss mer kresne når det gjelder tid og oppmerksomhet. Inbound marketing, eller inngående markedsføring, er digitale metoder og verktøy som prekvalifiserer personer som eksponeres for din virksomhet gjennom nyttig, relevant og ikke minst troverdig innhold. Kanaluniverset som brukes er primært blogger, søkemotorer og sosiale medier.
Som alltid er det klokt å tenke mindre på hva dere skal selge, og mer på hvilke utfordringer og behov kundene dine har. Gjennom å utvikle innhold som behandler dette, finner digitale verktøy mer effektivt enn noen gang, veien til relevante personer. Slik bereder man i større grad langsiktig tillit og troverdighet.
Begrepet ‘Inbound’ beskriver således en prosess der kjøper og potensiell kunde selv tar kontakt. I en innledende fase skjer denne dialogen ved hjelp av e-post og chat, før rådgivere og eksperter tar over. Med maskinlæring og Ai, vil prosessen bli enda mer kostnadseffektiv.
Kresne målgrupper bestemmer selv hva de skal bli eksponert for
Digital overeksponering og støy har gjort alle mer kresne når det gjelder tid og oppmerksomhet. Mange blokkerer også kommersielle budskap og klassisk massekommunikasjon klarer ikke å konkurrere på pris; verken når det gjelder konvertering eller merkevarebygging. Brukt riktig tilfører Inbound både empati og personalisert dialog. I tillegg gjør målbarhet og dokumentasjon dette kostnadseffektivt.
Inbound marketing gjelder både B2C og B2B
Inbound er en effektiv måte for de aller fleste bedrifter å drive markedsføring og salg på; enten dere henvender dere til privatpersoner eller andre bedrifter. Aller best passer Inbound for virksomheter som selger komplekst sammensatte tjenester eller produkter over en viss verdi. Typisk strekker salgsprosessene seg over en lengre periode.